Érdek nélkül tetszik: dúcok sűrűjében

iho   ·   2015.06.06. 13:45
cim6

A fotók két alkalommal készültek Dunakeszin, jó kis repülőnapokon, az első a pihenő vitorlázóról. Igaz, a kép ritmusát különféle, főképp átlós vonalak határozzák meg: bizony az aviatika egy bizonyos korszakában a gépek még rászorultak a szilárdságot garantáló dúcok hálózatára, később ezek már eltűntek a szárnyak körül. Viszont ezen a gépen a látványuk elég pontosan meghatározza, mely korszak repülőgépéről van szó.

(fotók: Márványi Péter)

Rubik Ernő sok remek repülőgéppel örvendeztette meg a hazai pilótanemzedékeket, elsősorban iskolagépekkel. Vagyis magyar légjárók ezrei emelkedhettek el először a földről valamelyik típusának valamelyik ülésében. A Cimbora a harmincas évek vége felé született, akkor, amikor a magyar közforgalmi és főképp a katonai repülés erősen igényelte a friss pilótákat.

A Cimbora jelentette Magyarországon az új kiképzési korszak kezdetét, amikor nem egy együléses gépben indult útjára, megfelelő instrukciók után persze, a növendék, hanem biztonságos megoldásként az oktatóval együtt, kétszemélyes, kétkormányos gépen. Nagyon nagy változás: az ifjú légjáró-jelölt kezével-lábával érzékelheti, mikor mit csinál a tapasztalt oktató, és ha valamit nem sikerült megfelelően végrehajtania, van, aki korrigáljon.

Az akkori idők építési módjának megfelelően fakonstrukció, sok felületen feszített vászon-borítással: ami pedig a dúcokat illeti, ezek nemcsak látványként járulnak hozzá az élményhez, hanem hanghatásként is, hiszen rajtuk aszerint játszik a levegő, amelyen sebességgel repül a Cimbora.

A gép a Goldtimer Alapítvány ékessége, valójában nem egyike az egykor legyártott hatvan példánynak, hanem egy a nyolcvanas években épült replika, az eredeti tervek nyomán. Nem rendelkezik a mai modern vitorlázógépek príma teljesítményével, de rendelkezik a régi korok repülésének utolérhetetlen élményével: lassú, merül, mint a balta, de nyitott a kabin, és az ember arcát mosolygásra simogatja a szél.

Sorozatunk korábbi darabjai

Érdek nélkül tetszik: a munka szobra Afrika közepén

Érdek nélkül tetszik: milyen volt szőkesége súlytalanul?

Érdek nélkül tetszik: karcsú, fehér, és nagyon emelkedik

Érdek nélkül tetszik: nemcsak a fiúk „játéka”

Érdek nélkül tetszik: gyilkosság vagy szépség?

Érdek nélkül tetszik: bábák az SNCF születésénél

Érdek nélkül tetszik: hálószoba kilátással

Érdek nélkül tetszik: a világ egyik legjobb postásállása

Érdek nélkül tetszik: lélegzetelállító szárnyakon

Érdek nélkül tetszik: hova rohanjunk?!

Érdek nélkül tetszik: kecsesen elektromos

Érdek nélkül tetszik: San Francisco utcáin

Érdek nélkül tetszik: landolás a semmi közepén

Érdek nélkül tetszik: Melbourne villamosai

Érdek nélkül tetszik: Mach Loop csodái

Érdek nélkül tetszik: Déli a harmincas évekből

Érdek nélkül tetszik: messze még a tavasz!

Érdek nélkül tetszik: leoldás döntő pillanatban

Érdek nélkül tetszik: mindig itt bicikliznénk...

Érdek nélkül tetszik: a hosszú 787-es és a rejtett arányok

Érdek nélkül tetszik: kivéve a béke hava

Érdek nélkül tetszik: szivárványos szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: amikor még eredeti színükben pompáztak

Érdek nélkül tetszik: szalon-szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: fényvillamos Milánóból

Érdek nélkül tetszik: az emberiség mennyei játéka

Érdek nélkül tetszik: két világ találkozása

Érdek nélkül tetszik: hegyek, felhők, völgyek

Érdek nélkül tetszik: „drezinázni” mindig kell!

Érdek nélkül tetszik: csak lazán, pilóta

Amikor Kim Dzsongun

Érdek nélkül tetszik: ahol minden volt, még vasútállomás is

Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!

Érdek nélkül tetszik: villámok között

Érdek nélkül tetszik: a zöld komp

Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte

Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag

Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra

Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk

Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég

Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.