Érdek nélkül tetszik: dúcok sűrűjében
A fotók két alkalommal készültek Dunakeszin, jó kis repülőnapokon, az első a pihenő vitorlázóról. Igaz, a kép ritmusát különféle, főképp átlós vonalak határozzák meg: bizony az aviatika egy bizonyos korszakában a gépek még rászorultak a szilárdságot garantáló dúcok hálózatára, később ezek már eltűntek a szárnyak körül. Viszont ezen a gépen a látványuk elég pontosan meghatározza, mely korszak repülőgépéről van szó.
Rubik Ernő sok remek repülőgéppel örvendeztette meg a hazai pilótanemzedékeket, elsősorban iskolagépekkel. Vagyis magyar légjárók ezrei emelkedhettek el először a földről valamelyik típusának valamelyik ülésében. A Cimbora a harmincas évek vége felé született, akkor, amikor a magyar közforgalmi és főképp a katonai repülés erősen igényelte a friss pilótákat.
A Cimbora jelentette Magyarországon az új kiképzési korszak kezdetét, amikor nem egy együléses gépben indult útjára, megfelelő instrukciók után persze, a növendék, hanem biztonságos megoldásként az oktatóval együtt, kétszemélyes, kétkormányos gépen. Nagyon nagy változás: az ifjú légjáró-jelölt kezével-lábával érzékelheti, mikor mit csinál a tapasztalt oktató, és ha valamit nem sikerült megfelelően végrehajtania, van, aki korrigáljon.
Az akkori idők építési módjának megfelelően fakonstrukció, sok felületen feszített vászon-borítással: ami pedig a dúcokat illeti, ezek nemcsak látványként járulnak hozzá az élményhez, hanem hanghatásként is, hiszen rajtuk aszerint játszik a levegő, amelyen sebességgel repül a Cimbora.
A gép a Goldtimer Alapítvány ékessége, valójában nem egyike az egykor legyártott hatvan példánynak, hanem egy a nyolcvanas években épült replika, az eredeti tervek nyomán. Nem rendelkezik a mai modern vitorlázógépek príma teljesítményével, de rendelkezik a régi korok repülésének utolérhetetlen élményével: lassú, merül, mint a balta, de nyitott a kabin, és az ember arcát mosolygásra simogatja a szél.
Sorozatunk korábbi darabjai
Érdek nélkül tetszik: a munka szobra Afrika közepén
Érdek nélkül tetszik: milyen volt szőkesége súlytalanul?
Érdek nélkül tetszik: karcsú, fehér, és nagyon emelkedik
Érdek nélkül tetszik: nemcsak a fiúk „játéka”
Érdek nélkül tetszik: gyilkosság vagy szépség?
Érdek nélkül tetszik: bábák az SNCF születésénél
Érdek nélkül tetszik: hálószoba kilátással
Érdek nélkül tetszik: a világ egyik legjobb postásállása
Érdek nélkül tetszik: lélegzetelállító szárnyakon
Érdek nélkül tetszik: hova rohanjunk?!
Érdek nélkül tetszik: kecsesen elektromos
Érdek nélkül tetszik: San Francisco utcáin
Érdek nélkül tetszik: landolás a semmi közepén
Érdek nélkül tetszik: Melbourne villamosai
Érdek nélkül tetszik: Mach Loop csodái
Érdek nélkül tetszik: Déli a harmincas évekből
Érdek nélkül tetszik: messze még a tavasz!
Érdek nélkül tetszik: leoldás döntő pillanatban
Érdek nélkül tetszik: mindig itt bicikliznénk...
Érdek nélkül tetszik: a hosszú 787-es és a rejtett arányok
Érdek nélkül tetszik: kivéve a béke hava
Érdek nélkül tetszik: szivárványos szárnyalás
Érdek nélkül tetszik: amikor még eredeti színükben pompáztak
Érdek nélkül tetszik: szalon-szárnyalás
Érdek nélkül tetszik: fényvillamos Milánóból
Érdek nélkül tetszik: az emberiség mennyei játéka
Érdek nélkül tetszik: két világ találkozása
Érdek nélkül tetszik: hegyek, felhők, völgyek
Érdek nélkül tetszik: „drezinázni” mindig kell!
Érdek nélkül tetszik: csak lazán, pilóta
Érdek nélkül tetszik: ahol minden volt, még vasútállomás is
Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!
Érdek nélkül tetszik: villámok között
Érdek nélkül tetszik: a zöld komp
Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte
Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag
Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra
Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk
Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég
Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!