Erre is jó a mesterséges intelligencia: kétharmadával csökkent az ételhulladék a KLM-nél

iho/repülés   ·   2024.02.10. 11:00
00_kajamaradek_mi

A legújabb technológiát is beveti a KLM annak érdekében, hogy csökkentse a járatkiszolgálási folyamatban keletkező ételhulladék mennyiségét. Mesterséges intelligencia segítségével a holland királyi légitársaság szakemberei pontosabb előrejelzést kaphatnak a várható fogyasztásról, az első eredmények hatvanhárom százalékos csökkenést mutatnak az ételhulladék mennyiségében.

A légitársaság külön a catering szolgáltatásnak kifejlesztett algoritmus segítségével igyekszik pontos becsléseket készíteni arról, hogy egy-egy járatra mennyi ételt kell elkészíteni és a fedélzetre vinni. Ez az utasszámtól függ, tehát az öntanuló algoritmus ebből az adatból készít becsléseket. Nem minden foglalással rendelkező utas érkezik ugyanis meg a járathoz, utazási osztálytól függően 3–5 százalék közötti azok aránya, akik valamilyen ok miatt nem jelennek meg a beszállításnál.

A „Meals On Board System” nevű rendszer utazási osztályra lebontva kapja meg a várható utasszámot minden egyes járatra, az adatokat az indulás előtti huszadik percig folyamatosan frissítik, így rendkívül pontos becslés adható arról, hogy mennyi utasra lehet számítani és a kiszolgálásukra mennyi étel alapanyagát kell beszerezni, majd ezekből a fogásokat elkészíteni és a fedélzetre szállítani.

Az első három hónap adatai szerint hatvanhárom százalékkal kevesebb ételhulladék keletkezett. A leginkább szembetűnő változás az interkontinentális járatokon látszik, ahol 2,5 adaggal kevesebb ételhulladék keletkezik járatonként. Ez éves szintre és a teljes járathálózatra vetítve 111 tonnát jelent, ennyi étel elkészítése és hulladékká válása spórolható meg.

A KLM már dolgozik azon, hogy a catering szolgáltatások mellett a járatüzemeltetés és gépkarbantartás területén is szélesebb körben alkalmazzon mesterséges intelligenciát.

Marjan Rintel, a KLM vezérigazgatója az mondta, a digitális technológiába való befektetés kiemelt fontosságú a KLM-nek, a mesterséges intelligencia segítségével a járatüzemeltetés a mainál sokkal hatékonyabb és fenntarthatóbb lehet. Erre jó példa az ételpazarlás csökkentésében elért eredmény is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek