Értékelték az egyéves Pandát

Joó Ferenc   ·   2018.03.20. 16:15
panda400

Kettőezertizenhét március huszadikán, ma egy éve állt forgalomba az Oroszországban elsőként felújított szerelvény a hármas metró vonalán. Az évforduló alkalmából a Metróért Egyesület összeállítást készített az általuk a felújított metrókocsikkal szerzett tapasztalatokból. Mint írják, nem a felújított, újjáépített, újgyártású vitát kívánják bolygatni, hanem a már utasforgalomban jelentkező pozitív és negatív jelenségeket összegezni.

A kocsiszekrényről megállapították, hogy a felújított kocsikon egy év elteltével felületi korrózió jelent meg, ebből azonban a kocsiszekrény egészének minőségére nehéz jelenleg még következtetéseket levonni. Mindenesetre a civil szervezet szerint a korrózióvédelem és a fényezés minősége kétségeket ébreszt, feltétlenül célszerűnek tartanák ennek korrekt, külső fél általi felülvizsgálatát.

Az utastér esztétikai megjelenését összességében megfelelőnek találja az egyesület, aminek összhatását rontják a félrefúrt csavarok, szilikonnal gányolt burkolati elemek. A LED-es világítás is megfelelő, de gond az időnkénti villogás. Az ülések jól teljesítenek és az utastájékoztatás is modern lenne, ha nem fagyna le időnként. A nem megfelelően beszabályozott ajtóknál egy év elteltével már előfordulnak rezonanciák, a korszerűtlen forgóvázak miatt pedig nem felel meg a zajszint az újkori járművek esetében elvártaknak.

A felújított orosz metrókocsi utastere<br>(fotó: Joó Ferenc)

A nyári melegben a szellőző rendszer teljesítménye kritikán aluli, a gyártó a szellőzők fordulatszámának növelésével igyekszik ezen javítani. Az egyesület közleménye szerint a hőterhelés várhatóan csökkenni fog a fékezéskor történő visszatáplálás alkalmazása után. Erre csak a hármas metró vonalának felújítása után lesz lehetőség, mivel a negyven éves áramátalakító berendezés nem bírná a visszatáplálás okozta terhelést. Emiatt az áramvisszatáplálás funkciója a felújított metrókocsikban le van tiltva, addig ugyanúgy ellenálláson keresztül vezetik le a fékezéskor keletkező hőt, mint a már csak mutatóban meglévő hagyományos szerelvények.

A vezetőfülke elrendezése jó, kényelmes, légkondícionált, a vezetők szeretik. A kamera rendszer jól működik, de a külső kamerák védőburkolata egyes kocsiknál beázik. A vezérkontroller beállítása viszont szerelvényenként eltérő, ez megnehezíti azok kezelését. A már említett forgóvázak robosztus kialakításúak, így azokon repedésekre számítani nem kell, ám acélrugós és tuskófékes kialakításuk miatt nem mondhatók korszerűnek. Meghibásodás eddig a nyomkarimakenőkkel, illetve néhány forgócsapággyal volt. A forgóvázak emeléses karbantartására hatvanezer kilométerenként van szükség, ami kétszeres gyakoriságot jelent a mai korszerű szerelvényeknél szokásoshoz képest.

A hajtásrendszer és a pneumatikus rendszer – ide értve a légfékrendszert is – az összeállítás készítői szerint hibátlanul működik, csupán néhány esetben merült fel probléma egy átváltószeleppel. Tűzeset egy év alatt nem történt, a Metróért Egyesület véleménye szerint a konstrukcióból fakadóan ilyen eseményre a jövőben sem kell számítani.

A legkritikusabb alrendszer az ajtóké, ahol emlékezetes meghibásodások történtek. A meghibásodások legfőbb okozója egy kapcsoló, melyet a járművezetőknek kell használniuk, bizonyos körülmények között. A kapcsolókon már több esetben változtatott a gyártó fél, ennek következtében a meghibásodások száma jelentősen csökkent, de teljes mértékben még nem szűnt meg. Az összeállítás szerzői szerint az ajtók amúgy kulturáltan, utasbarát módon működnek, ugyanakkor működésük lassú, ezáltal a menetrendet nehezebben lehet tartani ezekkel a járművekkel, mint elődjeivel. A visszajelző rendszer konstrukciója megfelel a mai korszerű gyorsvasúti járművekben alkalmazottaknak, most már „csak” a megbízható működésüket kell megoldani.

Összességében a felújított járművek a kritikus ajtóhibák kiküszöbölése után biztonságosnak tekinthetők, hajtásrendszerük jó, fékrendszerük hatékony és megbízható. Az utaskomfort szintje mindent egybevéve alacsony, a gépi szellőztetése elfogadhatatlanul kis hatékonyságú. A kocsiszekrény korrózióvédelme és fényezése körüli tapasztalatok miatt ezek minősége részletesebb ellenőrzést igényel.

Az összegzés teljes anyaga innen tölthető le.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.