Érthetetlen Fónagy János nyilatkozata

iho/közút   ·   2011.11.10. 15:02

A Magyar Autóbuszgyártó Klaszter tagjai megdöbbenéssel fogadták Fónagy János államtitkár tegnap, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtótájékoztatóján elhangzott véleményét, amely szerint „egy buszgyár éves ideális kapacitása 10-12 ezer darab, miközben a magyar igény mindössze 600-800 darab, tehát autóbuszgyártást ma Magyarországon nem lehet gazdaságosan működtetni.”

Ahogy már az iho is kifejtette, ez a nyilatkozat teljességgel érthetetlen annak fényében, hogy Európában és világszerte is ritka a 10 000 darab feletti éves kapacitású autóbuszgyártó, az a néhány vállalat, amelyek ilyen mennyiségben termelnek, világszerte több gyáregységben teszik ezt. Hazánkban a közel 20 éve működő NABI autóbuszgyártó átlagban évente 400 kocsit gyárt, illetve szerel ki, rentábilis működés mellett.

„A megfelelő üzemmérettel és gazdálkodással éves szinten 250-300 autóbusz gyártásával és kiszerelésével már nyereséges lehet több Magyarországon (még) működő autóbuszgyár is, folyamatosan munkát és megélhetést biztosítva 800-900 főnek” – mondta el Fórián István, a Klaszter elnöke. „Szervezetünk szerint elhibázott lépés a világviszonylatban is egyedülálló magyar autóbuszgyártás tudását, know-how-ját és potenciálját háttérbe szorítani és a hazai gyártást csupán részterületekre – az államtitkár úr által említett „összeszerelésre”, illetve alkatrészgyártásra predesztinálni” – fűzte hozzá. A hazai autóbuszgyártók és beszállítókat tömörítő szervezet emlékeztetett, hogy a több százezer autóbuszt gyártó Ikarus is csak fénykorában volt képes évi  10-12 000 darab autóbusz előállítására.

A Magyar Autóbuszgyártó Klaszter arra hívja fel a figyelmet, hogy iparági adatok alapján egy magyar autóbusz gyártása 4 hazai munkahelyet eredményez, azaz csupán évi 500 jármű itthoni gyártása 2000 munkahelyet jelent közvetlenül. A dolgozók eltartottjainak tekintetében közel 4000 ember megélhetéséről van szó. Ráadásul a Magyarországon gyártott autóbuszok vásárlása esetén a vételár 10-15%-ának megfelelő összeg azonnal közvetlen költségvetési bevételként realizálódna, további 10% pedig a hazai munkavállalók költéseiből, beruházásokból kerülne vissza a költségvetésbe. Ezt a tényt világszerte felismerik a kormányzatok, ami már jól látszik az Európai autóbusz-beszerzésekben is.

A hazai fejlesztés és gyártás fontos eleme a tudásalapú társadalomra alapozó elképzeléseknek. A magyar autóbusz-ipari szakemberek a mai napig a világ élvonalába tartoznak, azonban közülük sokan sajnos már így is külföldön találtak munkát, és félő, hogy a szürkeállomány elvándorlása folytatódna a hazai autóbuszipar nélkül. Jelenleg az autóbusziparban is változások zajlanak, új, alternatív hajtások jelennek meg, koncepciók változnak. Ilyen piaci környezetben a rugalmasan reagáló, fejleszteni képes kis gyártók is be tudnak törni az európai piacra. Ezen a téren Magyarország még mindig jó adottságokkal rendelkezik, amelyeket a legfőbb ideje kihasználni – vallja a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter.

Kapcsolódó hírek

Közút Automobil

Márpedig a karaván halad

iho.hu   ·   2024.07.14. 08:00

Kimagasló mértékben és minőségben bővül a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye. A múzeum legújabb műtárgyai közé tartozik egy ritka Warszawa vágánygépkocsi, egy Pink Floyd különkiadású Volkswagen Golf III-as, egy Ikarus 405-ös és egy Ikarus 260 CNG-autóbusz.