Északi pályaudvar, délkeleten

Biszak Ábel   ·   2014.01.19. 18:05
buknord00

Fővárosunkkal, Budapesttel ellentétben Bukarest nem büszkélkedhet három pályaudvarral, jelenleg csak az Északi az, amelyik működik, és valóban pályaudvarnak mondható. A román fővárosba 1869-ben ért el a vasút, ekkor nyitották meg az ország első vonalát, a Bukarest–Giurgiu pályaszakaszt. Akkoriban, nem az Északi volt Bukarest pályaudvara, hanem a belvárosban található Filaret pályaudvar, amely 1869 októberében nyílt meg. Kis, három vágányos, fedett csarnoképület volt. Három évvel később, 1872-ben megnyílt a Tîrgovişte pályaudvar, mai nevén az Északi. Az idő múlásával Filaret elvesztette a jelentőségét az Északival szemben, így az 1960-as években bezárták, a síneket felszedték, ma Bukarest egyik fontos autóbusztermináljaként szolgál.

Az Északi az idők folyamán sok változást megélt, jelenlegi formáját az 1950-es évek második felében érte el, azóta jelentős változás nem történt. A pályaudvar tizennégy utasforgalmi vágánnyal rendelkezik, a peronmagasság harminchárom centiméter, a két szélső peron 1024 milliméter, mivel a négyes metrót eredetileg ide, a pályaudvarra tervezték, ami azonban nem valósult meg. Ezeket a vágányokat ma a craiovai és a konstancai gyors- és IC-vonatok használják.

A pályaudvar, város felőli „arca” </br> Kattintsanak további képekért!

A városlakók körében az állomás igen frekventált csomópont, mivel az egyes és a négyes metrón kívül itt van lehetőség számos felszíni járatra is átszállni, továbbá a reptérre közlekedő expressz autóbuszjárat is innen érhető el. Az utóbbi években több projekt is született az állomás korszerűsítésre, ezeknek viszont látványos eredményük még nincs, kivéve a számtalan boltot, vendéglátóegységet, gyorséttermet, újságost.

Az Északi hivatalos megnevezése Bukarest-Északi A. Csoport, ez azzal magyarázható, hogy az állomástól 350 méterre található Bukarest-Basarab (Bukarest-Északi B. Csoport) állomás az, amely négy vágányával a regionális agglomerációs forgalmat hivatott kiszolgálni, részben tehermentesítve az Északi forgalmát. A két pályaudvar mindig szoros kapcsolatban állt egymással, nem csak a közelségre vonatkozóan. A Basarab mindig „kis-Északiként” működött, teljes kapacitással a regionális forgalomra összpontosítva.

Egy Ikarus 415T a pályaudvar előtt. Kétszáz szolgál a típusból a román fővárosban

2012-es adatok szerint a pályaudvar napi utasforgalma tizenötezer fő, körülbelül kétszáz vonat érkezik vagy indul innen. (Összehasonlításként: A Nyugatiban napi 55 ezer utas, és 400 vonat fordul meg)

2010-ben terv született az Északi és Basarab állomások egyesítésére, itt akarták megteremteni az ország első intermodális csomópontját is. 2012-ben, a Basarab felüljáró átadásával egyidőben készült el a csomópont, amely azonban tavaly év végéig váratott a teljes átadásra, a két pályaudvart összekötő 240 méter hosszú mozgójárda csúszása miatt.

A tizennégy utasfogadó vágány, és a tavaly átadott mozgójárda

Nemrég újabb tervek születtek a pályaudvar korszerűsítésére, azonban még eredményük egyiknek sem kézzel fogható. A pályaudvar állapota és megítélése egyre jobban romlik, erősen balkáni hangulatot áraszt. De reméljük, rövidesen egy korszerű, modern vasútállomással büszkélkedhet Bukarest.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek