EUR és Euro raklap – csupán egy betű, de micsoda különbség

iho   ·   2022.03.10. 15:00
00_eur_raklap

Az 1961-es bevezetés óta nagy népszerűségnek örvendenek a logisztikai szektorban az EUR raklapok, amelyekből jelenleg világszerte mintegy 600 milliót használnak. Ezek az eszközök azonban nem összetévesztendőek a számos szervezet által használt Euro raklapokkal, amelyek bár elnevezésükben hasonlóak – ezzel gyakran félrevezetve a felhasználókat – minőségben jelentősen különböznek névrokonuktól.

Az eredeti EUR raklapot hatvan éve Ausztriában a vasúti árufuvarozáshoz alakították ki, ez volt az első olyan európai rakodólap, amelyet szabvány szerint kezdtek el gyártani és javítani. Az EUR raklap védjegyjogai 1961 óta a Rail Cargo Austria AG tulajdonában állnak.

Az eszköz nagy népszerűségéhez hozzájárult, hogy a közúti fuvarozásban is alkalmazni kezdték, 800×1200×144 millliméteres méreteihez igazították a raktárterületek és fuvarozási rendszerek méretezését, valamint a teherautók és a vasúti kocsik rakodóterét is. Alkalmazása csaknem a felére csökkentette a vasúti kocsik rakodásához szükséges időt.

Az egyutas rakodólapokkal szemben az EUR raklapok fenntartható megoldást biztosítanak a rakományok szállítására, szárított fából készülnek – amely antibakteriális, így a koronavírus-járvány is biztonságos megoldást nyújt –, újrafelhasználhatóak és cserélhetőek. Növekvő népszerűsége miatt már kezdetben kialakult egy nemzetközi csererendszer: az igénybevétel mértékétől függően egy EUR raklapot átlagosan körülbelül hat-hét alkalommal lehet használni, ezt követően javításra szorul, majd – minőségét és teherbírását garantálva – ismét alkalmazható. A raklapon található „EUR” szimbólum garantálja a csereszabatosságot.

Az EUR raklap sikeréhez nagymértékben hozzájárul a szigorú minőségellenőrzés. Az eredeti raklapot a Vasutak Nemzetközi Szövetsége 435-ös sorozatszámú szabvány szerint gyártják és javítják az erre jogosult cégek, ezáltal garantálva az állandó és ellenőrzött minőséget. A tartósság és a maximum 1500 kilogrammos teherbírás szempontjából döntő fontosságú a megfelelő – az előírt maximális nedvességtartalommal rendelkező – fafajta használata, de ez is fontos:

  • 11 deszka,
  • 9 tuskó és
  • 78 szög

egysége alkotja az EUR raklapokat.

A raklapok vizsgálatát és engedélyezését Európában országonként külön szervezet végzi, így biztosítva a hatékony piacellenőrzést és az állandó kiváló minőséget. Ezzel ellentétben az Euro raklapként megjelölt termék esetében egy másik országból irányítják a termelés ellenőrzését, így nem rendelkeznek információval a célországban lévő viszonyokról: a gyártott minőségről, a hamisításokról és a piaci helyzetről sem.

Azok a raklapok, amelyeket nem az UIC 435-ös sorszámú szabványok előírásai szerint és az EUR engedélyezésével gyártottak vagy javítottak, nem alkalmasak a vasúti árufuvarozásban történő felhasználásra.

Magyarország évente 4,5-5 millió EUR raklapot bocsát ki. A gyártásra és javításra a Rail Cargo Hungaria Zrt. adja ki az engedélyeket, mindennek ellenőrzését, valamint a piacfelügyeletet a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. látja el. Az eredeti EUR rakodólapok védjegyoltalma miatt a két vállalat szoros együttműködésben dolgozik a NAV-val: a hivatal által felkutatott és jelentett hamisítványokat azonnal kivizsgálják; így védve az eredeti EUR márkát, a gyártókat, javítókat és közvetlenül pedig a felhasználókat. Napjainkban is emelkedő tendenciát mutat a gyártott, illetve a javított EUR raklapok iránti kereslet, hiszen ez a fajta rakodólap a megbízhatóság és biztonság jelképévé vált az elmúlt több mint hatvan évben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek