Európa is zöld jelzést adott a Dreamlinereknek

iho   ·   2013.04.24. 19:00
cim

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség, az EASA is jóváhagyta a Boeing módosításait, ezek révén megakadályozhatók az olyasfajta incidensek, amelyek miatt három és fél hónapra a földre kényszerült a jelenleg ötven gépes Dreamliner flotta.

Mint arról beszámoltunk, az FAA múlt hét végi jóváhagyása után a Boeing egyenként harminc fős mérnökcsapatai szerte a világba kirajzottak, hogy megkezdjék a gépek lítiumionos akkumulátor-rendszereinek átalakítását. Ami Európát illeti, itt gyakorlatilag egyetlen gépen kell végrehajtani az átalakítást, a LOT egyik 787-esén.

A lengyel légitársaság két Dreamlinert használ, az egyiket Varsóban kell átszerelni, a másikat viszont Chicagoban érte a repülési tilalom, feltehetően ott is veszik munkába. A LOT még át nem adott harmadik gépén pedig már készen vannak a módosítások, ez volt ugyanis az a gyári próbapéldány, amelynek tesztrepülései révén a Boeing megkapta a jóváhagyást a változtatásokra. Feltehetően ezzel a géppel hajtják végre, tervek szerint napokon belül, az utolsó légialkalmassági tesztrepülést is.

Az átalakított, acélburkolatba rejtett lítiumionos akkumulátor

Mindeközben lezajlott az a közmeghallgatás, amit az NTSB szervezett: mint arról már többször írtunk, az amerikai közlekedésbiztonsági és balesetvizsgáló testület igen komolyan ellenezte az FAA álláspontját, miszerint a januári incidensek eredeti okainak kimutatása nélkül is elégségesek és biztonságosak a Boeing által kidolgozott módosítások.

A közmeghallgatáson az NTSB elsősorban azt firtatta, hogy a gép eredeti hatósági légialkalmassági vizsgálata során hogyan kapták meg a lítiumos akkumulátorok és a hozzá kapcsolódó rendszerek az engedélyt. A Boeing 787-es technikai programigazgatója, Mike Sinnett elmondta, igen sokféle lehetséges forgatókönyvet vázoltak arra nézve, vajon mi okozhatja az akkumulátorok hibáját. Az akkori, 2007-es vizsgálati eredmények egyetlen ilyen okot lokalizáltak, a túltöltést, és ez ellen többféle védelemmel látták el a rendszert. Azonban sem a bostoni, sem a japán légtérben történt januári incidensnek nem ez volt az eredete.

A LOT még át nem adott 787-esének leszállása az egyik tesztrepülés végén

Sinnett ugyanakkor beszélt olyan vizsgálatról is, amelyről maga a Boeing is elismeri, hogy nem volt teljesen kielégítő, ez pedig az volt, amikor tűvel sértették meg az egyik cella falát, hogy lássák, okoz-e ez hőelfutást az akkumulátorban. Most visszagondolva maga Sinnett is azt mondta, hogy ez „nem volt elég energikus beavatkozás”. Nem végeztek viszont olyan tesztet, amikor mesterséges hőforrást helyeztek volna az egyik cellába, és így vizsgálták volna az akkumulátor viselkedését

Ugyanakkor a vita során a Boeing és az FAA képviselői jelezték, az NTSB vizsgálók az egyik incidensről azt mondták, hogy az akkumulátor felrobbant – ilyesmi valójában egyszer sem történt. Noha mindkét eset nagyon súlyosnak minősíthető, egyik sem vezetett volna olyan katasztrófális meghibásodáshoz, amellyel a gép biztonsági rendszerei ne tudtak volna megbirkózni. Az FAA képviselője is megerősítette: a 787-esek nem voltak veszélyben. Ugyanakkor a történéssorozat és a három és fél hónapos leállás valóban megváltoztatta a Boeing viszonyát az új technológiákhoz, hangzott el az NTSB meghallgatásán.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.