Egy héten belül újra repülnek a 787-esek

iho   ·   2013.04.23. 19:00
cim_anakenyszer

Japánban megkezdődött öt ottani 787-es akkumulátorainak átépítése, az előrejelzések szerint egy héten belül ismét repülhetnek a Dreamlinerek.

Mint arról többször beszámoltunk, a Boeing kompozitépítésű, rengeteg technológiai újdonságot tartalmazó, a hidraulikus és pneumatikus rendszereket sok megoldásában elektromos berendezésekkel felváltó utasszállítóját két súlyos incidens után január közepén parancsolta földre az amerikai, az európai és a japán légihatóság. Az FAA múlt hét végén hagyta jóvá a gyártó által tervezett és tesztrepüléseken is ellenőrzött átalakításokat, amelyek új burkolat, csatlakozók, új szellőztetők, a töltöttségi limitek módosítása és más változtatások révén megakadályozzák a lítiumionos akkumulátorok túlhevülését, esetleges kigyulladását, a tűz továbbterjedését celláról cellára illetve akkumulátorról a gép más részeire és berendezéseire. A gyártó emellett olyan töltési és ellenőrzési rendszert alakított ki, amely a hatósági értékelés szerint is elejét veszi az akkumulátorok túlhevülésének és a tüzeknek.

A bűnös leégett aksik egyike

Mindeme a tervezési és kivitelezési változások mellett a bostoni repülőtéren és a japán légtérben történt incidensek pontos okára még mindig nem derült fény, emiatt az NTSB tovább nyomoz, de a hatóságiak úgy vélték, a módosítások megfelelő biztonságot nyújtanak az ötven földre parancsolt és az ezután átadásra kerülő 787-esnek, ahogy a Boeing egyik programvezetője az NTSB meghallgatásán fogalmazott: „egész világegyetemnyi lehetséges kiváltó okot” számba vettek a módosítások megtervezésekor.

Az FAA lépése után feltehetően az európai légihatóság is hasonlóan dönt majd. Ugyanakkor az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal jelezte, hogy a gép úgynevezett ETOPS-engedélyét, vagyis hogy mekkora repült időnyi távolságra távolodhat el a legközelebbi leszállóhelytől, továbbra is az akkumulátor-problémáktól függetlenül kezeli.

A Boeing ábrája szerint két helyen kell az átépítés, az elülső műszerrekeszben, és hátul a segédhajtómű akkumulátoránál

Az első módosított japán 787-esek a kibocsátó légitársaság, a 17 Dreamlinert üzemeltető ANA gépei lesznek, de a módosított példányokkal a légitársaság májusban még további tesztrepüléseket hajt végre utasok nélkül, illetve azért, hogy a gépekről lekerült pilóták ismét gyakorlatot szerezzenek. A most még egyetlen amerikai felhasználó, a United gépein is megindul a héten a szerelés, a normál menetrend szerinti forgalomba május 31-től állítják vissza a Dreamlinereket. Az Ethiopian azonban úgy tervezi, hogy amint a módosítások elkészülnek, ismét az eddigi módon, menetrend szerint repülteti a négy 787-esét, egyébként ez volt az a légitársaság, amely eddig is a „legmerészebben” használta a gépet a leghosszabb vonalakon. A Boeing összesen tíz csoportot küldött szét a világ minden tájára, csoportonként 30 mérnökkel, hogy mindenütt végrehajtsák a gépeken a változtatásokat.

Az első afrikai üzemeltető várhatóan nem késlekedik visszaállítani a gépeit a normális forgalomba

A 787-es program alelnöke, Larry Loftis szerint a történtek nem befolyásolták más típusok fejlesztését, illetve a Boeing továbbra is tartja magát korábbi döntéséhez, és havi ötről tízre emeli a típusnál a gépkibocsájtást. Ugyancsak nem változtatnak azon, hogy hamarosan beindul a hosszabb törzsű 9-es változat programja, mint ahogy a gyártó értékelése szerint a piac bizalma sem ingott meg a gép iránt, amit a leállítás alatti megrendelések is bizonyítanak.

A Boeingnak ugyanakkor becslések szerint hatszáz millió dollárjába került a leállítás, illetve a módosítások kidolgozása és végrehajtása, nomeg az, hogy több légitársaságnak más típusú lízingelt gépeket kellett beállítania a 787-esek helyébe, nyilván a gyártó költségére. Ehhez az összeghez még hozzáadódnak azok a kompenzációk, amiket néhány 787-est üzemeltető légitársaság, például az Air India és a LOT, kilátásba helyezett a gépek többhónapos kiesése vagy az új példányok késedelmes átadása miatt.

Kapcsolódó hírek