Ezerhétszáz kilométeres vasúti folyosó épül Ausztráliában

iho.hu   ·   2018.12.31. 12:00
inlandrail-400

Nemrég végezték el az első ünnepélyes kapavágást (a gyakorlatban lapátolást) az Ausztrália délnyugati részén található Parkes-ban egy olyan félig új vasútvonal (az Inland Rail) megépítésén, ami a közúttal is versenyképes eljutást jelent majd a vasúton szállított áruknak a két nagyváros, Melbourne és Brisbane között. Az ezerhétszáz kilométer hosszú vasúti folyosón a menetidő legfeljebb huszonnégy óra lesz. Ehhez ezeregyszáz kilométeren meglévő nyomvonalakat újítanak fel, de szükség van hatszáz kilométer teljesen új vasúti pálya megépítésére is.

Az első kapavágást végző politikusok (fotó: markcoulton.com.au)

Az új vasútvonalnak két előnye is van: elkerüli a nagyon zsúfolt Sydney környéki vasútvonalakat és a keleti parti hegységeket. Ennek ellenére lesznek hegyvidéki szakaszai, beleértve egy bő hat kilométeres alagutat is. Összesen tizennyolc völgyhíd és öt alagút épül. A 115 km/órás sebességre alkalmas, egyvágányú vonalon ezernyolcszáz méter hosszú, emeletes konténervonatok is közlekedhetnek. A forgalom lebonyolítását harmincöt állomás/forgalmi kitérő teszi majd lehetővé. A menetidő tíz órával lesz rövidebb a jelenleginél. A számítások szerint a jelenlegi fuvardíjakhoz képest az új vonalon tonnánként tíz ausztrál dollárral csökken majd a szállítási költség a két végpont között.

A felújítandó vonalak egy része keskeny nyomközű vonal, de az Inland Rail vonala Parkesban csatlakozik majd az ország nyugati részén található Perthbe vezető normálnyomtávú vonallal is. Az építkezést tizenhárom építési szakaszra bontották és várhatóan 2025-ben gördülhet végig az első vonat az új nyomvonalon. Az ausztrál kormány eddig 9,3 milliárd ausztrál dollár (1840 milliárd forint) összegben vállalta a költségek finanszírozását, a fennmaradó mintegy egymilliárd dollárt üzleti befektetőktől várják.

A vasútépítésen és azzal összefüggésben tizenhatezer embert foglalkoztatnak majd, a működő vonal pedig hétszáz munkahelyet teremt. Emellett közel nyolcszázmillió tonna szén-dioxiddal kevesebbet fognak a kamionok a levegőbe bocsátani a számítások szerint. Már 1902-ben készült javaslat egy új Melbourne–Brisbane vasútvonalra, a jelenlegi nyomvonalat viszont 2006-ban jelölték ki. 2014-ig nem sokat haladt előre a projekt, azóta a kormányzati finanszírozás sokat lendített az építkezés ügyén. A két nagyváros összekötésén túl az Inland Rail lehetővé teszi majd a nagy farmgazdaságok export termékeinek eljuttatását az érintett kikötőkbe.

Az Inland Rail nyomvonala Ausztrália vasúthálózatának térképén (forrás: inlandrail.artc.com.au)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek