F-35-ös, csak súlyosabb pilótáknak!

iho   ·   2016.01.11. 08:45
Christine_Mau_cim

A Pentagon szerint a gyártás üteme a tervezettnek megfelelő, bár az egész program három éves csúszásban van (fotók: Lockheed Martin)

Érvényben marad a súlykorlátozás a már sorozatgyártás alatt álló, de a jelek szerint továbbra is technikai problémákkal küszködő ötödik generációs harci gépnél, adja hírül a Defense News. A lap a napokban kapta meg az értesítést az amerikai légierőtől, hogy a korábbi tervekkel ellentétben egészen 2018-ig eltart, amíg a US Air Force ismét engedélyezi a 61 kilónál kisebb súlyú pilóták repülését a típussal.

Mint arról ősszel portálunk is beszámolt, korábbi tesztek során derült ki, hogy a 74 kilónál könnyebb pilóták számára fokozott, a 61 kilónál is kevesebb súlyú repülőgépvezetők számára pedig „megengedhetetlen” kockázatot jelent a kis sebességű gépelhagyás a Martin-Baker féle ülésekkel. Mostanra kialakult a viszonylag pontos menetrend, három fontos változtatás bevezetésére és tesztelésére: új panelt kell kialakítani a pilóta feje mögé, be kell iktatni egy súlyválasztó kapcsolót és le kell csökkenteni a III. generációs sisak súlyát.

A sorozatgyártás a 154. példánynál tart

A könnyebb sisak gépelhagyáskor kisebb nyomást fejt ki a pilóta nyakára, a könnyű pilótáknak beiktatott előválasztó kapcsoló valamelyest késlelteti a főernyő nyitását, a fejtartó pedig megakadályozza, hogy az ernyő nyitásakor a pilóta feje hátrafelé mozogjon.

A kérdés, mennyire veti ez ismét vissza úgy általában az F-35-ös programját. Feltehetően annyira nem, hogy a gép szolgálatba állításának folyamatát ez megakadályozza, ugyanakkor kétségtelen, a már kiképzett pilóták némelyike valószínűleg 2018-ig nem repülhet a géppel. Ugyanakkor a Pentagon közlése szerint a típuson jogosítást szerzett első hölgypilóta túl van a 61 kilón, úgyhogy továbbra is repülheti a Lightning II-t.

Christine Mau alezredes továbbra is repülheti a típust

Az amerikai légierő az idén akarja elérni több mint nyolcvan leszállított gépével a kezdeti harckészültségi szintet, amit a tengerészgyalogság a maga példányaival már elért. A jelek szerint a program eddigi csúszása a haditengerészetet érinti leginkább. A gép sikeres próbákat repült a Nimitz, majd tavaly az Eisenhower hordozó fedélzetén, de a típust a US Navy feltehetően csak 2018-ban állítja szolgálatba, a teljes hadrafoghatósága még későbbre várható. Ami viszont azt hozza magával, hogy a legelső F/A-18-asok tervezett hatezer órás üzemidejét tízezerre kell meghosszabbítani.

Tavaly már 45 épült a típusból, eddig összesen 154 példányt adtak át a partnereknek, a gépek összesen 45 ezer órát repültek. Japánban megkezdődött az első ottani gyártású példány összeszerelése, Olaszországban már átadták az olasz légierőnek az első itt készült F-35-öst. Több más exportpéldány is a külföldi megrendelők birtokába jutott, például tavaly a norvégoknak kettő, igaz, ezek még az amerikai kiképző századoknál szolgálnak.

Az első Adir júniusra készül el

Most készült el a sárkányszerkezete, és  júniusban várhatóan repülni fog az első Izraelnek készült Lightning-II, amely Adir néven áll itt szolgálatba. Kanadában pedig, a korábbi hírekkel ellentétben, az új kormány mégsem zárja ki a típust az aktuális harcigéptenderből.

Most már várható, hogy a gép végre bemutatkozik a nyilvánosság előtt Európában is, a nyári angliai repülő szalonon. 2014-ben az utolsó pillanatig várták a megjelenését Farnborough-ban, de akkor egy korábbi hajtóműtűz miatt nem sikerült a terv, mint ahogy a STOL/VTOL tengerészeti változat sem húzhatott át a készülő brit hordozó felett a királynő által celebrált névadó ünnepségen.

A nagyobb fesztávú hordozó változat egy példánya leszállóirányra fordul

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek