F-35-ösök át az óceánon, most már kelet felé, Hollandiába

iho   ·   2016.05.25. 08:45
cim

A holland légierő két Lightning II. harcigépe összesen 8850 kilométert repült hazafelé, először az Edwards légibázisról, Kaliforniából Patuxent Riverig, vagyis az atlanti partokig, ezt négy óra alatt teljesítette a géppár, majd következett az óceáni átkelés, ami nyolc órát vett igénybe, egészen a hollandiai Leeuwardenig.

Mint erről korábban beszámoltunk, a típus első átrepülése az Atlanti-óceán fölött már korábban megtörtént, de fordított irányban: februárban az első Olaszországban készült példány a portugáliai Lajes támaszpont, vagyis az Azori-szigetek érintésével hét óra alatt repült át a marylandi Pauxent bázisig, olasz pilótával, olasz tanker segítségével, olasz Eurofighterek és C-130-asok kíséretében.

A holland F-35-ösök kisebb felhajtás mellett tették meg kelet felé az utat, de természetesen annak is megvolt a maga jelentősége, hogy a gépet 1080 mérföldenként a hollandok KDC-10-ese látta el üzemanyaggal, vagyis ez is egy olyan nem-amerikai tankertípus amely elnyerte a tanúsítványt és feltöltheti az új harci gépet. Azért ennek a köteléknek is részese volt egy nagyobb teherszállító, egy C-17-es, amely mintegy harmincöt és fél tonna teherrel repült, tartalék alkatrészekkel, kiszolgáló személyzettel és a gép földi kiszolgálásához szükséges eszközökkel.

A típus számára ez az első hivatalos próbája a tengerentúli kitelepítésnek, a hollandoknak pedig az első alkalom, hogy új típusukat a bázis júniusi nyitott napjain bemutassák a hazai és persze a külföldi közönségnek is. Vagyis a hollandok megelőzik a Lightning európai premierjével Fairfordot és Farnborough-t, ahová a tervek szerint nem kevesebb, mint öt gép repül át statikus és dinamikus bemutatókra.

A holland gépek ezután a további tesztekre majd visszarepülnek az Államokba, Leeuwarden az első hadra fogható F-35-ösöket 2019-ben fogadja, a Volkel bázis pedig 2022-től lesz majd egy következő Lightning-II alakulat állandó bázisa. A látogatás a bázis környékén lakók számára jó alkalom lesz a most ott repülő F-16-osok és az F-35-ösök zajszintjének összehasonlítására, az ígéretek szerint utóbbi jóval csendesebb lesz. A hollandok egyébként 37 A-verziójú, vagyis hagyományosan fel- és leszálló  F-35-össsel váltják le majd a Falconjaikat.

Mindeközben  a nemrég kormánydöntés szintjére jutott dán F-35-ös megrendelés kapcsán tört ki vihar: A Boeing alelnöke igen kemény hangon beszélt az konkurenciával kötött üzletről, sőt, egyenesen bizonyos adatok elferdítésével vádolta az F-35-öst gyártó Lockheed Martint. Mindez történt a dán parlamenti szakbizottság előtt: mint megírtuk, a kormány csak javaslatot tehetett a törvényhozásnak, de a végső szót a parlamentnek kell kimondania a 27 F-35-ös megvásárlásáról. (Ennél még szélesebben demokratikus döntéshozatalt is láthattunk nemrég harci gép ügyében, amikor a svájciak népszavazáson utasították el a Gripenek megvételét.)

A Boeing alelnöke, Debbie Rub a bizottsági meghallgatáson azt állította, hogy a koppenhágai döntés „nem teljes és elferdített” adatokon alapult, amelyek alapján a dánok gépenként 83 millió dolláros vételárral számoltak, szemben a Boeing által ajánlott Super Hornetekével, amelyek példányonkénti ára 122 millióra jött ki. A különbség a Boeing szerint részben abból adódik, hogy a dánok az F-35-ös árába nem kalkulálták bele azt, amit a Super Hornet esetében beleszámoltak, vagyis az első öt év kiképzési és üzemeltetés-támogatási költségeit.

Az egy gépre vetített alapár kapcsán a dánok által használt adatok – mondja a Boeing – nem egyeznek a Pentagon által számolt összeggel, amely az Air Force A-változatú gépeire a 2017-es pénzügyi évre 99 millióra, a következő évre 101 és fél millióra jött ki. Mindehhez képest ugyanabban a periódusban egy F/A-18 E/F 77,7 illetve 78 millióra számolható. Ugyancsak cáfolja a Boeing azt az adatot, amit pedig a dánok szintén figyelembe vettek, oly módon, hogy a Lightning-II. szolgálati ideje 8000, a Horneté viszont csak 6000 óra: a Boeing szerint az ő típusuké ez valójában 9500 órára rúg.

Az iparág egyik legtekintélyesebb elemzője, a Teal Group vezetője, Richard Aboulafia viszont arra figyelmeztet, hogy a Boeing is kifelejtett valamit a számításból, ami szintén hozzá adódik a gépek várható árához, azt, hogy mekkora plusz költségeket jelentene egy-egy példányra vetítve magának a sornak az újraindítása, ha egy esetleges dán megrendelés kapcsán a már leálló gyártást újra kellene kezdeni. „Annak fényében, amit most Oroszország csinál, Dániának minden oka megvan arra, hogy az F-35-öst válassza” – nyilatkozta a szakértő.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek