F, mint Feldbach

iho/vasút   ·   2011.07.12. 18:00
title

Körmendiként először kóstolhattam bele, hogy milyen érzés a felújított 21-es (Szombathely–Szentgotthárd) vonalon utazni. Az osztrák oldal felé az átszállás még nem az átsétálok és indul a vonat típusú, de a húsz perc várakozás elviselhető volt a Desiro klímájának köszönhetően a forróság dacára is. A meleg miatt nem fotóztam az üzemváltó állomáson (magyar oldal villamosított 25 kV 50 Hz-cel, míg az osztrák oldalon a dízelolaj jelenti továbbra is a hajtóerőt). ’Gotthárd és Feldbach között egy félórácskát utaztunk, majd megérkeztünk az éppen felújítás alatt álló állomásra. A stájerországi S-Bahn hálózathoz való csatlakozásnak ugyanis minőségi feltételei is vannak, nemcsak a vonatkövetés, hanem az utasok felé nyújtott szolgáltatások szintjén is. Az utasok kordonok között találhatnak ki az állomásról.

A tájékoztatásra viszont nem volt panasz, rendesen ki volt táblázva minden. Feldbach állomásáról érdemes még megjegyezni, hogy egyrészt a Szentgotthárd-Graz vasútvonalon található, másrészt ide fut be Bad Gleichenbergből is egy sínpár. Utóbbi vonal villamosítva van, így külön érdekesség volt számomra, hogy a vágányok fele fölött van felsővezeték, míg a másik felén nincs, az utazó a kilencvenes évek elejének Óbuda állomására képzelheti magát. Az analógia találó, hiszen itt is a dízel fővonalhoz egyenfeszültséggel villamosított vasútvonal csatlakozik. A Steiermärkische Landesbahn ezen vonalán ugyanis 1800 voltos feszültség uralkodik, néhol fa felsővezetéktartó oszlopok segítségével. Néhány órányi városnézés után úgy döntöttünk testvéremmel, hogy visszafelé úton benézünk Fehringbe is. A két város tíz percre fekszik egymástól, amelyet egy Graz–Fehring vonattal tettünk meg. Az utóbbi szintén elágazóállomás, ide Wiener Neustadt–Friedberg felől futnak be az Aspangbahn vonatai. Valamint található itt egy fűtőház is, melyben ott jártunkkor Herkulesek pihentek, de körülbelül húsz éve akár még Szergejjel is találkozhattunk volna. A szovjet gyártású gépek ugyanis a Budapestre járó kétáramnemes villanymozdonyok futását ellentételezték a Steirische Ostbahnon. Mozgalmas képet mutatott az állomás. Egy rövidke tehervonat állt össze Graz irányába, a vonatunkat pedig egy tárolóvágányra vontatták. A csodálatos táj már csak a ráadás volt. Nemsokára megérkezett a Szentgotthárdig közlekedő járat, amellyel a végállomásáig utaztunk, majd visszatértünk a GYSEV vonathoz és Körmendig vonatoztunk.

Szentgotthárd, hőség, 32 fok<br>(fotók: Sütő László)

Feldbach, Desiro, kordon

A stájerországi S-Bahn hálózat térképe. Új vonal nem épült ebben a beruházásban, meglévőek felújítása, és pluszmegállókkal való ellátása folyik. Például a stabil félórás ütemhez az Ostbahnon három forgalmi kitérő épül. A térkép még nyíllal mutat Oberwart(Felsőőr) felé, pedig a menetrendváltástól Burgenland tartomány lemondja az ÖBB vonatokat a Friedberg–Oberwart szakaszon. Indokolt az ebben a beruházásban kitétel, ugyanis az ÖBB közvetlen összeköttetést létesít Stájerország és Karintia között, Koralmbahn néven, és ennek első ütemét használja az S6 Werndorf és Wettmantätten között<br>(forrás: S-Bahn Steiermark)

Furcsa hely egy szökőkútnak, de nem rí ki a városképből

Kanyarog a vasút kifelé Feldbachból

Vasútállomás, Rába-hídról fényképezve

A bal oldali RegionalExpress a vonatunk lesz egészen Fehringig. De valami közeledik a jobb oldalon

Az ET1 az STLB-től. A tartományi vasúttársaság 1930-as gyártású villamosmotorkocsija a személyforgalmat képviseli egy társával Bad Gleichenberg felé, míg a teherszállítás céljára egy ugyanilyen idős mozdony szolgál. Szombaton van a legtöbb vonat: öt pár, míg a többi napon különböző fekvésben összesen négy pár akad. Nem kell félni, hiszen szintén STLB üzemeltetésben további hat busszal Gleichenbergen túl is juthatunk

Fehring: a mozdony után jócskán összefirkált Sparlackierung-Schlieren sorakozik

Egy szökevény jobboldalt: a Desiro a szomszédos tartomány(Karintia) S-Bahnjának fóliáját viseli. A jelző előtt rövid tehervonat áll

Kép és szöveg: Sütő László

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.