FAA-engedély: lehet tesztelni a 787-es módosításokat!

iho   ·   2013.03.13. 09:00
cim_anakenyszer

A Szövetségi Légügyi Hivatal jóváhagyta a Boeing tervét a 787-esek akkumulátorhibái javításának tesztjére és légialkalmassági próbáira. A szükséges lépések sikeres végrehajtása esetén az FAA újra engedélyezi a jelenleg letiltott Dreamliner-flotta repülését.

Jim McNerney, a Boeing elnök-vezérigazgatója a hírt kommentálva elmondta: a januári események – a JAL, majd az ANA egy-egy 787-esének akkumulátortüze – után napi huszonnégy órában dolgoztak a cég emberei a megoldáson. Az FAA döntése fontos mérföldkő abban a folyamatban, amelynek révén a 787-es flotta ismét repülhet, és az új gépeket ismét átadhatják a megrendelőknek, mondta az óriásvállalat első számú vezetője.

Kezdődhetnek a tesztrepülések, normális és abnormális üzemeltetési viszonyok között

Ray Conner, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója azt emelte ki, hogy a Boeing a végleges megoldásra koncentrál. A cég saját emberei és a meghívott külső szakértők olyan összetett módosításrendszert dolgoztak ki, amelynek révén minimalizálható az akkumulátorok meghibásodásának esélye, de az is kizárható, hogy az akkumulátorok esetleges hibája befolyásolja a gép biztonságos üzemeltetését.

Conner szerint a változtatásoknak három szintje van. Először is módosították maguknak az akkumulátoroknak a terveit, hogy elkerüljék, illetve izolálhatóvá tegyék az esetleges hibákat. A második körben a cég javítja a gyártási eljárást és a minőség-ellenőrzést, a harmadik szinten pedig olyan védőrendszert épít az akkumulátorok köré, amely az esetleges hiba esetén is megakadályozza, hogy az akkumulátorok túlhevülése bármiképp megzavarja a gép működését, illetve az utasokat.

A bostoni tűz pontos oka továbbra sem ismert, de ettől még lehetséges biztonságos megoldás

A tervezési szint egyebek mellett új hő- és áramszigetelést jelent, új szellőzőrendszert az akkumulátorok köré, a gyártás javítása szigorú ellenőrzési és átvilágítási technikákat von be a cellák, illetve az akkumulátorok összeszerelésekor, az üzemeltetési szint pedig az akkufeszültség és hőmérséklet fokozott figyelését jelenti, és egy olyan új borítást, amely megakadályozza tűz keletkezését az akkumulátorban. A változtatásokról a következő napokban tájékoztat részleteiben a Boeing.

Az FAA ugyancsak engedélyezte, hogy a cég két géppel is próbarepüléseket végezzen. A 86-os gyártási sorszámú példány az akkumulátorokkal kapcsolatos megoldásokat teszteli, míg a ZA005-ös, a prototípusok egyike, az akkumulátoroktól függetlenül folytathat (félbemaradt) hajtóműteszteket.

A próbarepüléseknek igazolniuk kell, hogy a javított akkumulátorrendszer normális és abnormális repülési körülmények között is megfelelően működik.

Nem tudni még, mikor repülhet újra a flotta, de az FAA döntése fontos feltétele a tilalom feloldásának

Az FAA döntése azért is fontos, és azért is mondható némiképp váratlannak, mert az NTSB, a Nemzeti Közlekedésbiztonsági  Testület vezetője még a múlt héten is arról beszélt, hogy az általa vizsgált bostoni incidens, a JAL gépén keletkezett akkumulátortűz eredete, igazi oka továbbra sem világos, és ezért az NTSB még nagyon hosszú ideig nem javasolta volna a gépek újbóli repülését, sőt, áprilisra tervezett nyilvános meghallgatásokat az ügyben.

Az FAA azonban a mostani döntés értelmében elfogadta a Boeing érvelését, miszerint a cég képes olyan módosításokra, amelyek a tüzek pontos okának kiderítése előtt is biztonságossá teszik a Dreamlinereket.

A módosításokat az átadásra váró gépeken is végre kell hajtani

Egyelőre a Boeing közleménye nem tartalmaz időhatárokat, nem tudni tehát, hogy ha a próbarepülések sikerrel is járnak, a légitársaságok 50 letiltott Dreamlinere mikor térhet vissza a forgalomba. A Boeing már korábban azt ígérte, hogy a szükséges módosításokat „nagyon hamar” végrehajtja ezeken a gépeken, és a még át nem adott, de gyártásban lévő példányokon is.

Ugyanakkor kétségtelen, hogy a Boeing továbbra is igen nehéz helyzetben van: egy a céghez közel álló 787-es portál közlése szerint február végéig a két telephelyen összesen 23 kész Dreamliner parkolt átadásra várva, a korábbi becslések szerint a következő hónapokban 45 kész gépet kell elhelyeznie a két repülőtéren, és persze rajtuk is végrehajtani majd az előírt módosításokat.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.