Fairford az angliai csata és a tengeri járőr-csata jegyében

iho   ·   2015.07.17. 08:45
cim

Ma kezdődik a show, a világ legnagyobb katonai repülőtalálkozója és bemutatója az angliai Fairford bázison. A RIAT, Royal Air Tattoo idei meghatározója az 1940 nyarán zajlott angliai légiháború évfordulója, a náci Németország kudarcos kísérlete az invázió előkészítésére, a brit légierő semlegesítésére, a RAF repülőtereinek lebombázására.

A 75 évvel ezelőtti légiháború egyik főszereplője a Spit volt

Nos, a 75 évvel ezelőtti győzelem tiszteletére a hétvége mindhárom napján a repülőprogram a Battle of Britain történelmi kötelék repülésével indul, majd a Királyi Légierő formációja, a Red Arrows repül, ugyancsak izgalmas köteléknek ígérkezik a II. világháború és napjaink vadászgépeinek bemutatója: a Spitfire partnere egy olyan Eurofighter, amelyet a második világháborúban alkalmazott jellegzetes álcázó festéssel láttak el. De hogy a kép teljes legyen, a hétvégén a levegőben is látható lesz az eredeti DB-motorral meghajtott Me-109-es, a „Piros Hetes” is.

Szombaton és vasárnap pedig végleg elbúcsúzik Fairfordtól az eddigi légibemutatók egyik sztárja, az idén utolsó szenzonját repülő hatalmas, nagyon szép és nagyon zajos V-bombázó, a Vulcan.

...de repül Fairfordban az egykori ellenség, a ME-109-es is

Pénteken a történelmi blokk után következik a RAF egy Hawk kiképzőgépének és Typhoonjának külön bemutatója, majd az A400M Atlas teherszállító emelkedik a levegőbe: ezalkalommal is nyilván bizonyítandó, a sevillai baleset ellenére ütőképes, remekül repülő típusról van szó. Igaz, a RAF gépe csak a földi kiállítás szereplője, a levegőben a gyártó Airbus tesztgépe látható majd.

Fellép ezután a francia légierő köteléke, a Patrouille de France, majd két gép képviseli (legalábbis a mai állás szerint) egyedül a szovjet–orosz technikát a levegőben: a csehek Mi-24-ese és egy lengyel Mig-29-es. Ezután egy érdekes trió következik: a típus RAF-szolgálatának negyvenedik évfordulója alkalmából egy brit, egy olasz és egy német kétüléses változtatható szárnyállású Panavia Tornado repül együtt.

Bemutatkozik a japán P-1-es...

Két F-16-os műrepülésében is gyönyörködhet a közönség, a belgáké mellett ugyanis a görög légierő Zeus demogépe is fellép. Ezután következik az egyetlen amerikai air display szereplő, a CV-22 Osprey billenőrotoros gép, az utána repülő AH-64D Apache ugyanis a holland védelmi erők színeiben bemutatózik. Az amerikaiak ugyanakkor elég nagy földi kiállítást ígérnek, P-8-assal, KC-135-össel, A-10-essel és F-15-össel. Az új ötödik generációs F-35-ös Lighning-II átrepülése idén szóba sem került...

Érdekes, hogy legalábbis az első nap repülőprogramjában még nem szerepel a már portálunkon is beharangozott különleges látnivaló, a japán P-1-es tengerészeti járőrgép, az összesítésben azonban a két példány egyike mellett továbbra is F-jelzés olvasható, vagyis a gép a légibemutató szereplője lesz. A két Kawasaki megérkezett Fairfordba, mint ahogy látható lesz majd szomszédságában az amerikai versenytárs, a Poseidon is, miközben talán nem véletlenül épp a napokban jelentették be, hogy ebből a gépből India az eddigi nyolc mellé további négyet vásárol.

...és az amerikai konkurens Poseidon is

Ami szintén ide kívánkozó hír: a Lockheed bejelentette, hogy elindítja a legnépszerűbb gyártásban lévő katonai tehergép, a C-130J Hercules új programját, amely, milyen érdekes megintcsak tengerészeti járőrt, felszíni és felszín alatti hadihajók ellen bevethető nagy hatótávolságú gépet alakít a jólismert Herkyből. Mindez nyilván annak jegyében, hogy Fairford házigazdájának, az Egyesült Királyságnak viszont momentán egyáltalán nincs tengeri járőrgépe, pedig van tengerpartja elég.

El ne felejtsük, a statikus bemutatón azért ott lesz az a gép is, amelynek leváltására mindhárom típust rendszeresítik, ez pedig az ugyancsak a Lockheednál sok évtizede készült P-3C Orionok egyike, ezalkalommal a német haditengerészet színeiben. A lista szerint a hétvégén fellép még a csehek ALCA L-159-ese, a finnek F-18-asa, egy francia Mirage2000 méghozzá az N azaz nukleáris csapásmérő változat, a németek rendkívül mozgékony Bo-105-öse, a szlovén PC-9-es bemutatócsoport, a spanyolok Kecskeméten is nagy sikert aratott Patrulla Aguila köteléke, egy svájci PC-7-es és egy Puma helikopter, a britek Chinook nehéz helikoptere, amely meglepően könnyed programot szokott repülni.

A szépen festett görög demo-F-16-os

A lemondott résztvevők listáján szerepel a magyar JAS-39 Gripen, a statikus kiállítás része lesz viszont a RIAT honlapja szerint az egyik An-26-os szállítógépünk.

Érdekes és fontos figyelmeztetést adott ki a rendezőség még július elején: a Royal Air Tattoo teljes légtere korlátozott légtér, drónok, bármiféle kis repülő szerkezetek alkalmazása szigorúan tilos, sőt, az Air Tattoo igazgatója arra kéri a nézőket, jelentsék a rendőrségnek, ha valaki ilyesmivel próbálkozik.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek