Farnborough: mégiscsak jönnek az oroszok!
Az előző napokban a Szuhoj utasszállítóján kívül még nyoma sem volt az előzetesekben az orosz repülőgépipar megjelenésének az idei legnagyobb repülőszalonon, azonban a hadiipari kivitellel foglalkozó Rosoboronexport friss közleményében mégiscsak komoly felvonulást ígér. A cég elnöke a közleményben arra utalt, hogy a Közel-Kelet, Latin-Amerika és Délkelet-Ázsia vásárlói figyelmébe ajánlja harci gépeit és helikoptereit, amelyeket felsorakoztat Farnborough-ban.
A típusok impozáns listája: Szuhoj Szu-35 (az a vektoros kormányzással is rendelkező változat, amely tavaly Le Bourget-n, Szergej Bogdannal a bot mögött napról napra elkápráztatta a nagyközönséget), a MiG29M/M2 harci gép (a nálunk is szolgált típus alaposan modernizált változata „nagyképernyős” pilótafülkével, utántöltő rendszerrel, több üzemanyaggal, erősebb hajtóművel, könnyebb sárkánnyal, amelyről eltűntek a szárny felső részén kialakított kopoltyúk), a Jak-130-as (az olaszokkal közösen fejlesztett kétüléses kiképző/támadó gép, amely árban és az igények szerint talán a legkomolyabb piaci sikerre számíthat a következő években), és az Il-76MD-90 stratégiai szállítógép (a jólismert típus új, hosszabb törzsű, nagyobb teljesítményű verziója, kisebb fogyasztású hajtóművekkel, modernizált pilótafülkével, szóval ez is egy remek típusfelújítás).
A helikopter-sor: Mi-35M (a nálunk is használt 24-es bázisán modernizált támadó helikopter), a Mi-28NE (egy másik, teljesen új alapokon fejlesztett harci helikopter, éjszakai harci képességekkel), és a Ka-52 (a híres koaxiális rotorokkal repülő, katapultos típus, az Aligátor).
A közleményből nem derül ki, mely gépeket szánnak az oroszok csak a statikus sorra, és melyek tartanának légi bemutatót. Az a tavalyi párizsi sikerhez képest nyilván nagy csalódás lenne, ha a Szu-35-ös például nem repülne, de ugyancsak jól mutatnak a levegőben az erős, mozgékony harci helikopterek is.
Ugyanakkor, ha valóban az utolsó pillanatban dőltek el a dolgok, akkor már elég kevés az idő arra, hogy a légibemutatón is szerepeltessék az oroszok a gépeiket. Az előírások ugyanis szigorúak, és az angolok be is tartják és tartatják őket: a show-n fellépő valamennyi gépnek és pilótának előzetesen vizsgát kell tennie egy szigorú bizottság előtt ahhoz, hogy engedélyezzék a fellépést. Mindenesetre a valóban elképesztőnek ígérkező bemutató előzeteseként lássunk egy külső és belső kamerákkal is rögzített Bogdan-féle Szu-35-ös repülést egy korábbi moszkvai szalonról:
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!