Farnborough megszorításokkal, nem repül A-Lightning

iho   ·   2016.06.17. 08:45
cim_bk3

A korábban bejelentett megszorítások a világ egyik legnagyobb repülőszalonja kapcsán a jelek szerint nem maradtak következmény nélkül: a Red Arrows, a Királyi Légierő bemutatócsoportja bejelentette, a korábbi évekkel ellentétben a formáció nem repüli le a szokásos dinamikus programját a szalon idején. Ez a hétvégi nyílt napokat érinti kellemetlenül, amelyeken a tűzpiros Hawkok szoros és fegyelmezett kötelékrepülése, illetve a szólisták frenetikus kergetőzése a közönségprogram legszebb perceit jelentette az eddigi szalonok idején. Egyébként lehet, hogy a döntésekre némi hatással volt az elmúlt időszak szomorú történés-sorozata is, négy katonai formáció két pilótájának és négy gépének elvesztése egy héten belül, igaz, földi áldozatok nélkül.

Az ilyen gyönörű pillanatok helyett...

A dinamikus bemutató helyett a Reds egy-egy szép, de sokkal kevésbé izgalmas és látványos áthúzással köszönti majd a nyílt napokon, illetve a szalon megnyitásakor a nézőket. Az indoklás pedig gyakorlatilag azt a logikát visszhangozza, amit a szervezők korábban fejtettek ki, amikor bejelentették, milyen új szabályokat hoztak a szalon repülő programjára nézve. Mint erről májusban beszámoltunk, a tavalyi Shoreham Airshow során történt katasztrófa nyomán Farnborough szervezői a „magas energiájú bemutatókat” csak az erre kijelölt légtérben engedélyezik, ez egy ilyen népes és nagyszabású gyakorlatot bemutató kötelékre nézve azt jelentené, hogy a nézők közvetlen látóterében tényleg csak áthúzásokat produkálhatnak, az igazi dinamikus részeket a nézőktől balra eső nyugati légtérben hajthatnák csak végre. Ott, ahol nincsenek beépített területek, övezetek: ott, ahol ugyan még látni lehetne a csapatot, de a produkció szépsége már nem igazán élvezhető.

...csak sima áthúzásokkal szerepel a kötelék Farnborough-ban

Egészen más indokkal fújta le az amerikai légierő a nagyon várt F-35-ösök egyik altípusának szereplését, bár azért emögött is sejthetők a dinamikus bemutatók megszorításai. Mint erről korábban beszámoltunk, az amerikaiak úgy tervezték, hogy a nagy angliai sorozatra összesen öt Lightninggal érkeznek, a légierő F-35A konvencionálisan fel- és leszálló, illetve a tengerészgyalogság VTOL/STOL B jelű gépeivel. Nos a legutóbbi döntés szerint Farnborough előtt, a világ legnagyobb katonai repülőtalálkozóján, Fairfordban mindkét fajta F-35-ös szerepel, viszont Fairford után és Farnborough előtt az A-k, vagyis a légierő gépei – hazarepülnek Amerikába.

Az F-35-ösök nem hiányoznak majd a szalonról...

Az elsőre meglepőnek hangzó indok az volt, hogy az összes gépnek nincs megfelelő hangárkapacitás Farnborough-ban, ami egyébként valahol érthető is, az ötödik generációs gépeket nyilván nem szeretnék minden ízében közelről megmutatni bárkinek, aki megfordul a reptéren, még a közönséggel szembeni oldalon sem, ahol a légibemutató gépei parkolnak. A gépek érzékeny külső bevonata is megköveteli a hangárban tartást.

Ugyanakkor annak is meglehet az oka, miért az A változatok repülnek haza. Az ő dinamikus bemutatójukat ugyanis, mint a többiekét, az új szabályok szerint főképp abban a bizonyos nyugati légtérben kell, hogy lerepüljék, és ezzel ennek a show-nak a szépsége, átütő ereje sokban kárba veszhet.

...de csak a B-változat lép fel

Viszont a B változat programja jelentős részben nyilván nem a harci gépek hagyományos műrepüléséről szól, amit messzebbre száműztek a nézőktől, hanem a gép ultrarövid felszállásáról és függőleges leszállásáról, a vadászbombázóktól olyannyira szokatlan helikopterszerű lebegésről, egy helyben forgolódásról, márpedig mindezt feltehetően a munkaterületen belül, a nézők előtt végrehajthatja a pilóta, hiszen nem kell attól tartani, hogy a gép egy ilyen típusú repülés során nagy lendülettel kisodródna a nézők vagy a beépített zónák fölé.

Azokról a manőverekről van szó tehát, amelyek jónéhány alkalommal a magyarországi nézőknek is olyannyira lenyűgözőek voltak – a brit Harrierek előadásában Taszáron és Kecskeméten. És amelyek az új, nagyobb teljesítményű F-35-ös produkciójaként talán még érdekesebbek és látványosabbak lesznek. Nos, ha a B változat ezeket jól láthatóan és fotózhatóan lerepüli, utána akár nyugodtan mehet a nyugati légtérbe a nőzőktől távolabb műrepülni: a benyomás, a siker mindenképp garantált.

Fairford a Google Earth műholdképén: sokkal tágasabb légtér, zavartalan produkciókkal

Valószínűleg az is csökkentette némiképp az A változat Farnborough-i bemutatkozásának értékét, hogy közben a holland légierő első két ilyen gépe viszonylag váratlanul megjelent Európában és bemutatót is repült. Gyaníthatóan ezek a változások felértékelik a Farnborough előtti fairfordi katonai repülőtalálkozó értékét, a dél-angliaii bázis fölött ugyanis tágasabb a légtér, alig vannak beépített övezetek, nem kell messzire eltávolítani a nézőktől a show legszebb részeit.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.