Fat Albert reinkarnációja: új Herky a Kék Angyaloknál!

iho   ·   2020.07.02. 09:00
cim

Van jónéhány jeles katonai repülő kötelék a világon, de talán csak egy akad közülük, amelynek a kísérőgépe is attrakció. A műszaki személyzetet és felszerelést szállító plusz madár ugyan van, amikor a kötelék színeit viseli, az amerikai haditengerészet Blue Angels formációjához tartozó C-130-as azonban külön légi műsorszám a fellépések folyamán, és maga a gép is kifejezetten gyönyörű, az ilyen nagyobb madaraknál szokatlan kék-sárga festésével.

Az első hivatalos kép az új Herkyről (fotók: Blue Angels)

A Blue Angels 1970 óta repüli a Lockheed világszerte ismert és elismert, négyhajtóműves szállítógépének valamelyik változatát. De, amint a sugárhajtású bemutató gépek, jelenleg F/A-18-as Hornetek is elhasználódnak az évek során – most zajlik a kötelék új, E/F típusú gépeinek bevezetése az Angyaloknál – úgy Dagadt Albert is cserére szorult. Különösképp, mert a maga fantasztikus betétszáma, hihetetlenül szűk, túldöntött fordulókkal, meredek emelkedésekkel majd süllyedéssel a pálya felé – azért erősen igénybe vette a gép szerkezeti elemeit is. Nem beszélve az olyan manőverekről, mint a startrakétákkal megtámogatott felszállások, amikor a gép igen rövid gurulás után lángba-füstbe burkolózva vág az égnek. Ez a látványosság már jónéhány éve elmaradt a műsorból, mert ezek a startrakéták is kifogytak a raktárból, de ettől még világos volt, hogy az öreg T-változatú Herky cserére szorul.

Némi meglepetésre kiderült, hogy a kiszemelt utód használt gép: nyilván viszonylag kedvező költségek mellett megszerezhető és a feladatra felkészíthető, még nem túl sokat repült példány, a brit Királyi légierő egyik C-130-asa lesz, méghozzá a most is gyártásban lévő, modernizált, nagyobb teljesítményű J-sorozatból.

Az eredeti Fat Albert tavaly búcsúzott el a közönségtől

Az átalakítást a szintén brit Marshall Aerospace végezte, sőt, mint az első, a Blue Angels portálján és Facebook-oldalán megjelent fotó is mutatja, már a festés is elkészült, amely egyébként némileg eltér az elődétől, például a szárnyak és a vezérsíkok végén is sárgában pompázik a gép, a régebbi egy, vastagabb, a törzs hosszán végigfutó sárga csík helyett két vékonyabb, párhuzamosat festettek.

De ami még fontosabb, a J-változat, a maga erősebb hajtóművei, hatlapátos légcsavarjaival és más változtatásokkal sokat nyert hatótávolságban, sebességben, és még rövidebb a fel- és leszállásához szükséges pályahossz. A HUD-dal is felszerelt „nagyképernyős” pilótafülke is nyilván segíti a pilótákat a szállítási feladatok és a bemutatók lerepülése során egyaránt.

Közös premier az új Hornetekkel – jövőre?

A személyzet már befejezte átképzését a régebbi C-130-asról az új variánsra, jelenleg az ellenőrző-átvételi repülések zajlanak, és a gép feltehetően akár heteken belül átrepülhet Floridába, hogy a Pensacola bázison csatlakozzon a kötelékhez. Hogy ehhez képest mikor láthatja majd a nagyközönség Fat Albert reinkarnációját, azt nehéz megjósolni, lehet, hogy csak jövőre, mert az idei Blue Angels menetrendet a COVID alaposan megrostálta, átrendezte. Ezért is elképzelhető, hogy a premier 2021-ben lesz, netán oly módon, hogy az új Herky együtt lép fel először magának a köteléknek az új Super Hornetjeivel.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek