Fehérorosz gyártóbázist hoz létre a Stadler
A villamosokat gyártó belorusz Belkommunmash és a Stadler Rail közös vállalkozása a FÁK országainak piacára termelne.
A társulás negyven százaléka a fehérorosz, hatvan százaléka a svájci cég tulajdonában van. A gyár október 4-én megtartott alapítóünnepségén Mihail Uladzimiravics Masznikovics belorusz miniszterelnök is részt vett, aki azt nyilatkozta, hogy egy valódi csúcstechnológiát alkalmazó, világszintű üzemet építenek, a termelés potenciális felvevőpiacaként pedig Oroszországot és Kazahsztánt emelte ki.
A fehérorosz, állami tulajdonú Belkommunmash szerint az Electric Transport nevű közös vállalat sokféle terméket kínál majd: elővárosi vagy interregionális forgalomra alkalmas elektromos és dízel motorvonatok, metrószerelvények, villamosok és trolik is a kínálat részét képeznék. Az első járművek 2014-ben készülhetnek el.
A korábbi szovjet tagállamok közül Fehéroroszország állami vasútja, a BC kötött először szerződést az Stadlerrel. A BC még 2010-ben írt alá egy 60 millió euró értékű szerződést tíz darab négyrészes Flirt villamos motorvonat beszerzéséről, melyek közül hatot a Minszk környéki helyi forgalomra, négy, kényelmesebb kialakításút pedig távolsági forgalomban terveztek felhasználni. A szerelvényeket 2012 első felében le is szállították Fehéroroszországba. Jelenleg a BC és a Stadler a tárgyalások utolsó szakaszánál tart további Flirtök vásárlásával kapcsolatban, amelyeket már Fehéroroszországban szerelnének készre.
A Stadler korábbi nyilatkozata szerint az új piacok elérése kiemelkedően fontos a svájci gyártónak, mivel hatalmas potenciált látnak a volt szovjet tagállamokban. Ezt alátámasztja az is, hogy a belorusz megrendelésen kívül már Észtország és Oroszország is vásárolt a svájci szerelvényekből. Ráadásul a kelet-európai vásárlóknak gyakran a helyi befektetésre is szükségük van, így várhatóan már a fanipoli üzemben készülhet el a további 19 Flirt a közbeszerzés jóváhagyása esetén – számol be a Railway Gazette.