Felújítják Magyarország egyetlen vegyes használatú hídját

iho   ·   2017.12.19. 18:45
00kicsi

Ahogyan a vonatok sebességétől, úgy a felújítástól se várjunk valami hatalmas tempót: egyelőre a közbeszerzési eljárás megindítását jelentették be Abádszalókon. A munka így is, úgy is halaszthatatlan: a 130 éve átadott hidat a rekonstrukció elmaradása esetén ki kellene zárni a vasúti forgalomból. A 102-es, Kál-Kápolna–Kisújszállás vasútvonal ugyan nem része a nemzetközi hálózatoknak, de mellékvonali, a településeket összekötő szerepe elvitathatatlan – kérdés, hogy a 74 kilométeres úton egy és háromnegyed órát zötyögő vicinális (napi öt vonatpár formájában) mennyire szolgálja ki a környéken lakók érdekeit. Valóban nélkülözhetetlen a híd a közúti forgalom számára: Szolnoktól északra ez az első átkelési lehetőség a Tiszán.

Rozsda marja... A képre kattintva galéria nyílik (fotók: MTI/Mészáros János)

A további állapotromlás és a vasúti forgalom kizárásának megelőzésére a MÁV Zrt., és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. együttműködési megállapodást kötve nyújtanak forrást a híd felújítására, sín- és közúti dilatációs szerkezetek beépítésére és javítására, valamint a csatlakozó közút útburkolatának, útpadkájának és vezetőkorlátjának felújítására. A munkák várhatóan 2018 nyarán kezdődhetnek meg – ez természetesen a most kiírt közbeszerzés eredményességétől is függ.

Fentről se jobb a helyzet

A hidat 1887-ben, a vasútvonal átadásakor avatták fel, 1906-ban főbb elemeit vasszerkezetűre cserélték. Habár mindkét világégésben megrongálódott, de túlélte a háborúkat, 1958-ban közúti útpályával bővítették. A legutóbbi felújítása 1972–76 között volt, az időközben jelentősen korrodálódott szerkezetű hídon 2007. október 1-je óta a vasúti pályán 18 tonnás tengelyterhelés- és 20 kilométer per órás sebességkorlátozás, közúton húsz tonnás összsúly- és 40 kilométer per órás sebességkorlátozás van érvényben.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek