Felújított prágai pálya, hamarabb, de kevesebbért
A vártnál hamarabb, három év helyett két év alatt és főleg kevesebbért, 520 millió koronáért újították fel a ruzyněi Václav Havel Repülőtér (Letiště Václava Havla) kifutópályáját. Az eredeti tervek 200 millió koronával több költséggel számoltak, de mivel a cseh építőipart is sújtja a néhány éve tartó válság, ezért a munkát vállaló cégek (Skanska és Strabag) jóval olcsóbban dolgoztak.
A 3715 méter hosszú kifutópálya felújításának már legfőbb ideje volt, hiszen 1963 óta nem volt nagy felújítás a pályán. A rutin tavaszi és őszi karbantartás már nem volt elég, ezért döntöttek a teljes körű modernizáció mellett. A felújítás alatt nemcsak maga a leszállópálya, hanem sok minden más is megújult, így például a vízelvezető csatornarendszer, az elektromos és biztosító berendezések is. Persze a legfontosabb tény, hogy a felület új aszfaltborítást kapott. Ennek köszönhetően már akár az Airbus A380-as típusú gépek fogadására is alkalmas a reptér.
A felújítás alatt a repülőgépek a főpályára merőleges kisebb pályát használták fel- és leszálláshoz. A 06/24-es pálya felújításával a prágai repülőtér modernizálása nem ér véget, a jövőben a csehek szeretnének építeni egy új pályát a jelenlegivel párhuzamosan, amivel megnőne a légikikötő kapacitása.
A repülőtér évi 11-12 millió utast indít és fogad, 50 légitársaság tart fenn menetrend szerinti járatokat, 130 desztináció érhető el közvetlenül a légikikötőből. Ugyancsak komoly a teherforgalma, öt cargo-társaság jár rendszeresen ide. 2000 embert foglalkoztat közvetlenül a Václav Havel, és további 15 ezer munkahelyet tartanak fenn a repülőtérhez kapcsolódó különféle cégek.
A repülőtér működése a légikikötő weboldala szerint nyereséges, és a jelek szerint a tevékenysége komoly lökést kapott a cseh nemzeti légitársaság és a Korean Air házasságával: mint arról az iho/repülés is beszámolt, a CSA az ázsiai partnerrel áprilisban írt alá a megállapodást, már májusban megérkezett az első nagy hatótávolságú A330-as a repülőtérre, és beindultak a Prága-Szöul járatok. Tehát a csehek az IL-62-es korszak után több évtizeddel immár ismét saját utasszállítókkal tarthatnak fenn interkontinentális vonalakat.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!