Finnair: íme az első európai 350-es!
Átvette első A350-esét az Airbus Toulouse-i központjában a Finnair, az új típus első európai üzemeltetője. Amint arról korábban beszámoltunk, a legelső példányt a Qatar állította forgalomba tavaly decemberben, majd következett a Vietnam Airlines.
Az idén átadott gépek száma a mostanival együtt hét, de a gyártó cég elnöke, Fabrice Bregier nemrég úgy nyilatkozott, bízik abban, hogy év végéig a legyártott és átadott 350-esek száma eléri a tizenötöt, ha ez sikerül, az „szilárd bázisa lesz” a gyártás felfutásának. „Mindig nagyon nehéz olyan repülőgépet gyártani, amely épp hogy megkapta a típusengedélyt” – tette hozzá Bregier.
A Finnair után a következő A350-es üzemeltető a brazil TAM lesz. A finn nemzeti légitársaság összesen tizenkilenc XWB-t rendelt, háromosztályos kivitelben, 297 üléssel, ezek közül 46 lesz business, 43 economy comfort és 208 economy.
A gép szeptemberben teljesítette első felszállását, és már néhány nap múlva, október kilencedikén forgalomba állítják, Amszterdamba és Oslóba repül, az Európán belüli utak ilyenkor szokásos módon a személyzetek és a földi kiszolgálás begyakorlását célozzák. November 21-ére tervezik az első igazi, a 350-es képességeihez „méltó” hosszú távú járatot Helsinkiből Sanghajba. A típussal a Finnair egyébként megkétszerezi cargokapacitását.
A gép egy tisztán Airbus-flotta része lesz, a Finnair jelenleg harminc keskenytörzsű utasszállítót repültet a 320-as gépcsaládból és tizenöt A330-as és négyhajtóműves A340-es áll rendelkezésre a hosszú távú járatokra. A légitársaság a többi tizennyolc XWB-t 2023-ig veszi át, de ebben az évben már további hármat, és, amint az ünnepségen is elhangzott, az új gépek elsősorban a Finnair ázsiai hálózatának fejlesztését szolgálják.
A típusból egyébként jelenleg negyvenegy légitársaság illetve lízingcég összesen 783 gépet rendelt.
Az eddig átadott gépek a 350 XWB 900-as altípusához tartoznak, mindeközben két helyszínen (Hamburg és Saint Nazaire) megkezdték a típus hosszabb változata fődarabjainak építését. A szárnyak az angliai Broughtonban készülnek, a végszerelés jövőre indul Toulouse-ban, és 2017-ben várható az első példányok átadása. A nagyobb, majdnem 74 méter hosszú 350-es háromosztályos tipikus elrendezésben 366 utast vihet 8000 mérföldes vonalakon, és a teljes 350-es rendeléslistán már 169 szerepel ebből a nagyobb teljesítményű és kapacitású verzióból.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!