Flörtöljön késő ősszel!
A második világháború után – Európa politikai kettéosztása ellenére – formálódott meg az igény az egységes, ötven hertzes nagyvasúti villamos vontatás kialakítására – mint a gyakorlat bizonyítja, nem volt teljes a siker. Az ipari frekvenciájú vasúti vontatási rendszer reneszánsza francia földön valósult meg, Magyarországon az erre alkalmas vontatójárművek első fecskéje a V41/V42-es, Ward Leonard-rendszerű mozdony volt, de az igazi áttörést a mai napig a MÁV igáslovainak számító, nemzetközi munkaközösség által tervezett és megalkotott Szilik jelentették.
Minden páros év legnagyobb rendezvénye a berlni InnoTrans. Hogy tudósítónk meglehetősen vegyes érzelmekkel távozott a kiállításról, az nem az ő hibája. Igazán nagy áttörést jelentő újdonsággal nem nagyon találkozott, de jó néhány meglepetéssel azért össze lehetett futni. Vegyük például Közép-Európa előretörését (PESA, Newag, Škoda, ZOS Vrútky) a motorvonatok gyártásában, a magyar járműveket az IC+-kocsi, a beszállítókat több kisebb-nagyobb cég is képviselte.
Sokak szerint a kisvasutak múlt század végi felszámolási hullámának oka – vagy talán okozata? – a pályaépítés korszerűsítésének elmaradása volt, a közlekedési, szállítási igényeknek nem megfelelő, „függönykarnison” hússzal döcögő korszerűtlen szerelvények, az igazi kisvasúti fejlesztés elmaradása volt. Az Indóház Extra két számában is foglalkozott a pályás témákkal, a kisvasúti pályaépítés és -karbantartás rejtelmeibe jelen számunk cikke vezeti be az olvasót.
Villamos Amerikában? San Francisco kábelen vontatott kocsijai, vagy a szinte minden filmben szereplő New York-i metró talán még elmegy, de hogy a Nagy Víz túlsó partján városi, felszíni kötöttpályát létesítsenek, ráadásul 2000-ben? A Hudson–Bergen Light Rail (mint neve is mutatja, nemigen lehet összetéveszteni a Kőérberek vagy a Gubacsi út döcögő sárga szerelvényeivel) New York, a Nagy Alma elővárosait köti össze, ezen kívül komoly ráhordó szerepe is van.
A Nohab örök sztár a terepasztalokon is. Modellvasúti rovatunk a norvég NMJ évfordulós, a trollhattani gyár mozdonyának hatvanadik évfordulójára kibocsájtott, norvég és belga festésű Turcsiorrúit mutatja be, kitérve a Roco nemrég megjelent M61 011-esére is.
Novemberi számunkat keresse az újságárusoknál, vagy fizesse elő akár most a honlapunkon keresztül! Sőt, a dimag újságosstandján is megtalálja, ha digitális formában szeretné olvasni.
Magazinunk novemberi száma a fővárosban november 1-jétől, szombattól, vidéken a hét elejétől kapható!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!