Fogynak a sofőrök

Biró Csongor   ·   2013.01.29. 08:30
120119-Andreas_Soderstrom_17-680x340k

Mint ahogy korábban megírtuk, január 19-től változtak a jogosítvány kiadásának életkori és jártassági feltételei. A jogszabály-módosítás a tehergépkocsi és nehézpótkocsi vezetésének megkezdését az eddigi tizennyolcadik betöltött életév helyett huszonegyre emelte, autóbuszt huszonegy helyett csak huszonnégy évesen lehet mostantól vezetni.

Mindezeket a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően módosított 326/2011 (XII. 28.) kormányrendelet 7. melléklete részletezi. A segédmotor, illetve a motorkerékpár vezetésének alsó korlátját is megemelték: 2013-tól nagymotort csak az vezethet, aki elmúlt huszonnégy éves.

Hiány lesz sofőrből <br /> (fotó: Scania)

Az árufuvarozók és a személyszállítók egyaránt érzékelik: egyre nehezebb jól képzett és gyakorlott gépkocsivezetőket találni. A több millió kilométeres tapasztalattal rendelkező sofőrök nyugdíjba mennek, és a szakemberek attól tartanak, hogy mivel az új jogszabály három évvel megemeli a korhatárt, még nagyobb lesz Magyarországon a sofőrhiány.

Erdei Péter, az MKFE szolgáltató káeftéjének az ügyvezetője a hazai autósiskolák statisztikáit elemezve úgy látja, évente egy–két ezerrel csökken a tehergépjármű vezetésére jelentkezők száma. 2007-ben 8317-en szereztek C kategóriás jogosítványt idehaza, 2010-ben már csak 5824-en. A 2012-es év sem biztató, az első félév adatai alapján év végére ötezer friss C jogosítványos gépkocsivezetőt remélhet a szakma. Erdei Péter úgy látja: a januári jogszabályváltozás miatt további 15 ezer sofőr fog hiányozni a magyar fuvarozók vállalkozásainak körében – olvasható az MKFE hírlevelében.

A járművezetésre való érettség és az életkor alsó határának meghúzása rendszeresen terítékre kerül szakmai fórumokon, sőt, a nem hivatásos gépkocsivezetők körében is gyakran közbeszéd tárgya, főként akkor, ha fiatal járművezető okoz tragikus balesetet. A fuvarozói szakma egyik ilyen, sokat emlegetett esete az 1994 januárjában történt, tizenkét halálos áldozatot és huszonegy sérültet követelő taszári tragédia. A buszt kettészelő, vaslemezekkel megrakott pótkocsis teherautót egy huszonkét éves fiatalember vezette, aki nemcsak a rakomány elhelyezésénél hibázott, de kellő rutinja sem volt a nagy járművel.

Tizenketten haltak meg a taszári buszbalesetben <br /> (fotó: www.szirena.hu)

Már az első vizsgálatok megállapították, hogy több ponton is megszegte a KRESZ-t, ráadásul a tachográf szerint az ütközés pillanatában 85 kilométer per órával haladt a kamionnal. A sofőr nem volt fáradt, a pótkocsis teherautót fél éve vezető mágocsi férfi ugyanis a kötelező pihenőidőt betartotta, Kaposvár előtt megállt vacsorázni egy útszéli étteremnél. Gyorsan ment, a kanyarban kilencven centire áttért a szemközti sávba, és már nem tudta visszairányítani a pótost, melyet a sötétben a buszsofőr nem is láthatott. Hattonnányi acéllemez nyírta szét a buszt.

Az első feltételezések szerint egy Kaposvárról jövő Liaz nehézpótkocsis kamion fémlemezekkel teli vontatmánya tért át a menetirány szerinti bal oldalra. A Dombóvárról a somogyi megyeszékhelyre közlekedő menetrend szerinti busz vezetője már nem tudta kivédeni a végzetes ütközést. A pótkocsi a busz bal első sarkát találta telibe, a szerelvényről lezúduló fémlemezek pedig szabályosan lenyírták a busz bal oldalát. Az első üléseken és a hátul utazók többsége sem élte túl a tragédiát. Az áldozatok között volt egy katonatiszt, egy rendőr, egy sorkatona és egy amerikai állampolgár. Neveket azonban nem tudtak közölni, mivel az áldozatok azonosítása lapzártakor még zajlott – írta a Somogyi Hírlap 1994. január 13-án. A legidősebb áldozat egy 61 esztendős kaposvári férfi volt, a legfiatalabb egy tizenöt éves hetesi iskolásfiú.

A sofőr karcolás nélkül megúszta az ütközést. – Istenem, mit csináltam?!idézte később a bíróságon a sofőr első szavait az egyik tanú, aki elsőként érkezett az ütközés után a baleset helyszínére. A balesetvizsgálók szerint a balesetért a teherautó vezetője a felelős. A rosszul rakott pótkocsi a balesetet megelőzően olyan mértékben kilengett, hogy azt a sofőrnek éreznie kellett volna. A Legfelsőbb Bíróság súlyosbította a vádlott büntetését: hat év két hónap fogházra ítélte. Mellékbüntetésként hat évre eltiltotta a járművezetéstől.

Az utóbbi években leginkább a motorkerékpárosok felelőssége került szóba a kétkerekűek baleseti statisztikájának romlása kapcsán. 2013 januárjától rájuk, valamint a busz- és tehergépkocsi-vezetőkre kötelező megemelt életkori feltételjavulást hozhat: nemcsak érettebb, de gyakorlottabb vezetői magatartást lehet várni az új rendelkezéstől.

Míg 2001-ben 495 motorbaleset jár személyi sérüléssel, addig 2011-ben már 668. Kerékpáros-balesetben 1987-ről 1814-re, segédmotorosokéban 834-ről 829-re csökkent a sérüléses esetek száma. A teherautóknál jobb a helyzet: 2001-ben 2027 személysérüléses balesetnek voltak az okozói, 2011-ben 1517-nek és 2012 első kilenc hónapjában 1104-nek.

Évről-évre kevesebb balesetet okoznak a teherautó-sofőrök <br /> (fotó: Scania)

A frissített jogszabályok és a veszélyes áruk szállításának új feltételei mellett változás, hogy február 1-jétől a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Hivatala (KEKKH) feladata lesz, hogy elektronikus úton indított közlekedési igazgatási ügyekben első fokon eljárjon.

Az új kormányrendelet egyúttal kimondja, hogy a jármű eladását a volt tulajdonos elektronikusan is bejelentheti. A bejelentési idő továbbra is az eladástól számított nyolc nap. Elektronikusan is igényelhető a nemzetközi vezetői engedély, amelyet a hivatal tizenöt napon belül kézbesít. A forgalomból való ideiglenes kivonás, majd visszahelyezés, a törzskönyv, illetve az elveszett rendszám vagy forgalmi engedély pótlása is intézhető lesz ezen a módon. Az elektronikusan igényelt, utángyártott első rendszámtábla tizenöt napon belül – az ügyfél választása szerint – postai úton, vagy az általa megjelölt közlekedési igazgatási hatóságnál átvehető. A hátsó rendszámtábla azonban postai úton nem kézbesíthető, azt csak az ügyfél által megjelölt közlekedési igazgatási hatóságnál lehet átvenni. Ennek az az oka, hogy a hátsó rendszámra kerülő érvényesítő címke pótlása is kérhető elektronikusan, és a kettő együtt vehető át a hatóságnál.

Kapcsolódó hírek