Fóliázással és kerámiabevonattal modernizálja korábbi járműveit a GYSEV

iho/vasút   ·   2023.12.16. 10:00
02_folias_gysev

Egyszerűbb, tartósabb, költséghatékony, emellett környezetkímélőbb eljárás. Az első, zöld-sárga színvilágot tükröző, korábbi GYSEV-es intercitykocsi elkészült, ezt a tervek szerint több jármű is követi. A prototípus december 16-án, szombaton indul első útjára.

A GYSEV eddig elsősorban a tematikus mozdonyok esetében választotta a matricás technológiát, amelyről jó véleménnyel vannak a vasúttársaság gépészeti szakemberei. Ezért is született meg az a döntés, hogy a korábbi IC-járműpark külső megújítása nem festéssel, hanem matricázással és speciális kerámiaréteg hozzáadásával készüljön.

A hagyományos festéssel ellentétben ez a technológia a GYSEV kocsijavító műhelyében is elvégezhető, így nincs szükség arra, hogy a járművet festőműhelybe szállítsák.

(fotók: GYSEV)

Először a vagon teljes felülete előkészítésen esett át a kocsijavító műhelyben. A fóliázandó felületet lecsiszolták – különösen a régi festés hibáira koncentrálva – ahol szükséges volt, kijavították a felületet. A fólia kizárólag egyenletes, sima és teljesen megtisztított felületre kerülhetett fel. Ezt követően egy új színtervnek megfelelően a kivitelezést végző cég felhelyezte a fóliákat a vasúti kocsira.

Az eljárás során hőlégfúvóval végzik a matricázott felület melegítését, így tökéletesen zárnak az illesztések, és az ívelt felületeket is teljes egészében fedi a bevonat. A matricázás után folyékony kerámiabevonat került a fóliára, aminek hét nap a kikeményedési ideje. A kerámia réteg jelenti a hatékony külső védelmet. A jármű fém felületei mellett az ablakok is hővédőfólia-bevonatot kaptak.

A technológia nagy előnye a gazdaságosság mellett az, hogy a kerámiaréteg sokkal ellenállóbb felületet ad a járműnek, emellett a graffiti is egyszerűbben eltávolítható róla.

A prototípus elkészítése után tapasztalatokat gyűjt a GYSEV az alkalmazott technológia tartósságával, kezelhetőségével és hatékonyságával kapcsolatban. Az eredmények után születhet döntés arról, hogy várható-e a fóliázásos megoldás alkalmazása további vasúti kocsik, esetleg motorvonatok esetében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

Szombattól július végéig karbantartják Rákosrendezőt, jelentősen változik a közlekedés az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalakon

MÁV/iho   ·   2025.06.21. 08:00

A vonatok fővárosi végállomását a Nyugati pályaudvarról külső állomásokra helyezik át: az esztergomi vonatok Angyalföldig, a szobi és a veresegyházi vonal járatai Rákospalota-Újpestig közlekednek. Pótlóbuszok helyett a sűrűbb helyközi buszjáratokat és a BKK járatait lehet majd igénybe venni.