Fordulóponton az F–35-ös program

iho   ·   2013.09.20. 15:30
cim

Kezdenek jóra fordulni a dolgok – nyilatkozta a Pentagon képviselője a sokat szenvedett és bírált F–35-ös – Lightning II. – programról. Mint arról korábban többször beszámoltunk, a három változatban készülő harci gép gyakorlatilag új, ötödik generációs váltótípusa lesz valamennyi fegyvernem ma repülő gépeinek, tehát ugyanúgy használja majd a légierő, mint a haditengerészet és a tengerészgyalogság a konvencionális, a hajófedélzeti és a helyből fel- és leszállni képes változatokat. Számos külföldi megrendelője van az alacsony észlelhetőségű, és a friss tesztek szerint valóban szupermanőverező képességekkel is rendelkező, fegyvereit belső rekeszekben hordozó típusnak. A megrendelők közül jó néhányan egyben részesei is a fejlesztésnek. A költségtúllépések és csúszások miatt azonban Kanada már fontolóra vette, hogy kiszáll a programból, és Olaszországban is egyre erősödnek az F–35-ös elleni hangok, noha már beindult az ottani alkatrészgyártó bázis kiépítése.

A bírálatokkal ellentétben azonban idén nyáron felgyorsultak a folyamatok, a legbonyolultabb (helyből fel- és leszállásra képes) B-változat első sorozatgyártású, tehát majdan hadra fogható példánya túljutott a kritikus próbáin, és ugyancsak végrehajtották a géppel a nagy állásszögű teszteket.

A Pentagon pedig most azt jelentette, hogy a program fordulóponthoz érkezett pénzügyileg is. Ha a trend folytatódik, akkor egy ötödik generációs harci gép negyedik generációs árakon lesz elérhető – mondta Christopher Bogdan, és az altábornagy azt is hozzátette, hogy a gyártó Lockheed nagyon komoly erőfeszítéseket tesz ennek érdekében. Ugyancsak sikerül a jelek szerint visszafogni a Lightning II. fenntartási költségeit, erre nézve a gyártó mindegyik felhasználó számára külön-külön, a helyi körülményeknek megfelelő programot dolgoz ki. Ezen belül azonban még meglehetősen komoly erőfeszítéseket kell tenni a karbantartási-javítási költségek csökkentése érdekében.

A hordozókra szánt C-változat nagyobb szárnnyal, erősebb futóval készül

Egyes részegységek megbízhatósága nem érte el a várt szintet – fogalmazott diplomatikusan Bogdan, konkrétan meg is nevezte például a B-változat futókerekeit. De jó néhány más problematikus alkatrésznél-rendszernél már vagy megoldották a hibákat, vagy jó úton haladnak efelé. A farokhorog például újratervezett verzióban kerül a haditengerészet hordozó fedélzeti gépeire, ezeket a következő hónapokban tesztelik, miközben magát a Lightning C-variánsát jövő évben bocsátják tengeri próbákra. Az üzemanyag-kieresztő rendszert már nagyrészt sikerült helyrehozni, de Bogdan szerint még nem tökéletes, ami pedig a kivetítős sisakokat illeti, ezekből már két változat létezik, a Vision Systems és a BAE versenyez a végleges megrendelésért.

A legnagyobb probléma a szoftver, de a Lockheed vezetői Bogdan szerint erősen ígérik, hogy a vezérlőrendszerek programjait időben leszállítják. A költségvetési visszafogás természetesen érintette az F–35-öst is, de Bogdan úgy fogalmazott, hogy a költségek csökkentésével sikerült „visszavásárolni” az erre az évre tervezett példányszámot, de ami nyilván még fontosabb, ugyancsak sikerült visszanyernie a gyártónak a kormányzat bizalmát is a program iránt, tette hozzá a Pentagon F–35-felelőse.

Függőleges felszállás: erre a B-variáns képes

Az, hogy az árakat sikerült kordában tartani, az egyik legfontosabb partnert és vásárlót is igen pozitív nyilatkozatra késztette. A tengerészgyalogságnál zajlott tesztrepülések is hozzájárultak ahhoz, hogy az Egyesült Királyság eldöntse: a korábbi javaslatokkal ellentétben nem csökkenti a megrendelt gépek számát, és hónapokon belül alá is írja az első Lightning-század számára beszerzendő gépekre a szerződést. Ez 12-14 repülőt jelent, összesen pedig 138 gépet, erősítette meg a számokat Philip Dunne, a katonai beszerzések minisztere.

A brit cégek egyébként 15 százalékkal részesednek a fejlesztési és gyártási programból, az F–35-ösök fejlesztésében és gyártásában való részvétel 500 cégnél 24 ezer(!) munkahely fenntartását garantálja az Egyesült Királyságban, amely számára a fegyvernemek taktikai-stratégiai nyeresége mellett a gépek eladása komoly exportsikereket jelent majd.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek