Forradalmi villamos megoldások

iho   ·   2013.05.23. 15:30
00

A vasúti villamosságot a wifitől az erősáramú transzformátorokig széles körben lefedő cég konferenciáján az ABB értékesítésének két vezetője: Szabó Mihály és Szász Jenő ismertette azon forradalmi, előremutató megoldásokat, amelyekre reményeik szerint a MÁV is vevő lehet.

A konferencia egyik előadója, Szász Jenő területi értékesítési vezető<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

Bár a MÁV-Start vonatainak wifiellátását a T-Systems építi ki, az ABB megoldása a szimpla internezetésnél többet is nyújthat. A piacon már öt éve jelen levő, ötven új szabadalmat tartalmazó Tropos rendszer a nagy üzembiztonságú ipari alkalmazásokban is megoldás lehet. A nagy sávszélesség (10 megabit per másodperc), az alacsony késleltetés térfigyelő kamerák, rendszerellenőrző hálózatok üzemeltetésére is alkalmas. Az egymástól legfeljebb ötszáz méterre telepíthető, fix vagy mobil routerek saját biztonsági rendszere és tűzfala garancia a hálózat feltörhetetlenségére. Ezenkívül valós idejű állomási vagy interneten elérhető utastájékoztatásra is alkalmas.

A moduláris rendszer játssza a főszerepet a vontatási alállomások kiépítésében is. Ennek a rendszernek az előnye, hogy nem kell külön épületet emelni, nincsenek az építkezésekkel kapcsolatos külön költségek. A lábakra szerelt, középmagas elhelyezésű, mindössze háromszor hat méteres alapterületű állomás akár egy éjszaka alatt is telepíthető és üzembe helyezhető.

A vasúti kommunikációs hálózat egy alkalmazási példája<br>(forrás: ABB)

Nagyobb teljesítménnyel szállítható az energia a FACTS (Flexible AC Transmission Systems – rugalmas váltóáramú energiaátvitel) rendszerrel. A már meglevő vasútvonalakhoz is kiépíthető rendszer az áramellátás bővítése nélkül is lehetővé teszi a forgalom növelését, a feszültségingadozás, az aszimmetria és a harmonikusok hatásának csökkentésével. Új vasútvillamosításoknál kevesebb alállomás telepítését igényli a rendszer.

Biztonságosabb és üzembiztosabb az eddig alkalmazottaknál a polimerikus burkolatú, száraz kültéri oszloptranszformátor. A tekercsek műgyanta öntésűek, a tolvajok számára értékes részek nehezen, sok munkával hozzáférhetők – ezért szinte nem is érdemes rongálni, ellopni. Ennek nagy szerepe lehet például a vasút téli üzemében, például a váltófűtés biztonságos működésénél. Az eddig alkalmazott olajtranszformátoroknál üzembiztosabb, és a környezeti hatásoknak is jobban ellenáll.

Modulrendszerű vontatási alállomás

Az ABB szervizközpontja hatékony diagnosztikával, online monitoringrendszerrel vállalja a transzformátorflotta állapotfelmérését, karbantartását, ezzel javul a működési megbízhatóság, tervezhető, ütemezhető, rövid átfutási idejű karbantartást tesz lehetővé, megakadályozhatóak a nem tervezett áramkimaradások. A javítás alkalmanként – jelentős költségkíméléssel – a helyszínen is megoldható. Mobil olajlaboratórium vállalja a transzformátorolaj vizsgálatát, regenerálását.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Átkozott sorompók Szerbiában

iho/vasút   ·   2020.12.01. 18:00

Vajdaságban, de inkább egész Szerbián lassan már nem is újdonság, ha egy nem működő fény- és félsorompóval biztosított, vagy esetleg éppen működő berendezésű, esetleg csak kitáblázott közúti-vasúti átjáróban baleset történik.