Forró szegedi nyár
Az új járművek gyermekbetegségei előbb-utóbb kijönnek: emlékezzünk csak vissza 2006-2007-re: a Nagykörútról a frissen érkezett Siemens Combinókat is többször ki kellett vonni, helyettük a már elbúcsúztatott Ganz csuklósok vették át az üzemet hosszabb-rövidebb időre.
Szeged (és az SZKT) kis szériát, mindösszesen kilenc villamost rendelt a lengyel PESA Bydgoszcz gyártól. Az első kocsi ünnepélyes átadása 2011. október 5-én volt, az utolsó villamos 2012 májusában érkezett. A gyártó cég és alvállalkozói (például az ajtókat és a hajtást szállító cseh cégek) hároméves, teljes körű garanciát vállaltak a szervizelésre, képviselőik folyamatosan a Napfény városában vannak.
Az utóbbi időben az új lengyel villamosok kocsikiadása eltért az elvárttól: volt egy nap, amikor a kilenc villamosból csak egy volt üzemképes, a szoftverhibát huszonnégy órán belül javították. Dr. Dózsa Gábor, az SZKT volt igazgatója szerint ez – az amúgy teljesen lengyel alkatrészekből álló – a varsói flottánál sincs másképp, 8-10 százaléka a kocsiknak folyamatosan valamilyen hibával vesztegel. Az IHO kérdésére dr. Dózsa Gábor elmondta, hogy a cseh alkatrészek és a Cegelec hajtás rendelése a villamosokhoz nem volt véletlen: egyrészt a diagnosztika kompatibilis Szeged már meglévő elektromos járműveivel, másrészt pedig exportra nagyobb neve, elismertsége van a nem lengyel hajtásnak.
Az SZKT volt igazgatója hozzátette: a villamos mindig kisszériás egyedi gyártás. Minden villamost a megrendelő közlekedési vállalat igényei szerint egyedileg gyártanak. A lengyel városok számára gyártott – egymástól is eltérő – kocsik természetesen különböznek más országok számára gyártott villamosoktól, mert eltérőek az előírások és a követelmények. Egyszerűen fogalmazva: egy Varsó számára gyártott villamos meg sem felelne a magyar előírásoknak. A cégvezetés által legnagyobb problémának nevezett klíma és hajtómű teljes mértékben megegyezik a varsói PESÁ-nál alkalmazottakkal. Mindkét villamosban ugyanolyan típusú klímaberendezés és ugyanolyan Voith hajtómű van. Az ajtóknál eleinte éppen egy lengyel alkatrésszel volt probléma, amelyet elhárítottak és azóta jól működnek.
Dr. Tóth István Tibor, az SZKT jelenlegi igazgatója szerint viszont a nem homogén jármű mindenképp több hibaforrást rejt magában, a hajtás, az inverter, az ajtók és a klímaberendezés meghibásodásai állandóan napirenden vannak. A gyártó és az alvállalkozó szegedi képviselői mindent megtesznek a gyors, garanciális javításért, ezek a hibák a próbaüzemek esetleges hiányosságaira, időként pedig a járművezetők hibáira vezethetők vissza.