Fotós különvonatozás remot Kisdácsiával a Nyugat-Dunántúlon

iho   ·   2023.05.15. 18:00
DSC_8113_001

A Vasparipák Facebook-oldalt kezelő Gajdos Márk szervezésében május 13-án lelkes vasútbarátokkal, fotósokkal tömött különvonat közlekedett a Nyugat-Dunántúlon.

Tipikusan fotós különvonatos időjárással indult a nap Celldömölkön: be volt borulva. Bár nyújtózkodott az eső lába, az égi áldás végül elkerülte a Vasparipákat. A háromkocsis szerelvény élén a MÁV-Start pillanatnyi állás szerint egyetlen üzemképes remot Kisdácsiája pöfögött, a 438 201-es. A gép jelenleg Szombathelyen fűtőházi tartalék, az éj leple alatt ment át Celldömölkre. A biztonság kedvéért a különvonat kapott egy remot Nagydácsiát is segítségül, a celli tartalék 478 237-est.

Zakatolás Sümeg felé a vár tövében

A mozdonyok három Bp 29-05-ös kocsit továbbítottak. Ezeknek a vagonoknak már régóta meg vannak számlálva a napjaik, az utolsó példányok Celldömölk térségében mozgolódnak. Annak idején expresszekbe voltak besorozva ezek a '70-es években Dunakeszin gyártott kocsik. Így a rendezvényről elmondható, hogy múltidéző retró expresszvonaton utazhattak a résztvevők – a mozdonyokat kivéve.

A remot Kisdácsiáról érdemes tudni, hogy a Nagydácsiák mellett a kistestvéreket is utolérte a remotorizációs program, bár jelentősen kisebb számban: mindössze két mozdony kapta meg a CAT-motort a 2000-es évek hajnalán. Ők akkoriban az M43 1201 és M43 1202 pályaszámot viselték, és Nyíregyházához tartoztak. A 1202-es jelenleg nem üzemképes, a 1201-es mellett ő is Szombathelyhez tartozik jelenleg.

A különvonat szerelvénye pihen Uzsán

A menet Celldömölkről indult, majd Bobán és Ukkon át haladt Zalabér-Batyk vasútállomásig. Ott a Nagydácsia leakadt, a Kisdácsia körüljárt, és egyedül vitte fel a három kocsit Zalaszentgrót vasútállomására. 2007. március 3. óta nincs arra személyforgalom, a pálya viszont járható. Ablakos vonat utoljára 2015-ben fordult meg ezen a hat kilométeren, egy Bzmot ingázott Zalaszentgrót és Zalabér-Batyk között egy napon át Zalaszentgrót önkormányzatának szervezésében.

Zalaszentgrót hangulatos állomásán

Balatonszentgyörgy–Sármellék–Zalaszentgrót–Zalabér-Batyk–Sárvár: eredetileg ez volt a 24-es vasútvonal. Először a vonal Sármellék–Zalaszentgrót szakaszát zárták be 1974-ben.

Kis előregurulás a fotósok kedvéért még Zalaszentgróton

A 24-es vonalon az egyetlen fizikailag megmaradt megállóhelyen, Tüskeszentpéteren volt az első fotómegállás. Innen döcögött tovább a menet Zalaszentgrótra, ahol a résztvevők huzamosabb ideig is időzhettek. A helyiek is lelkesen kijöttek megcsodálni a nem mindennapi látványt. A váltók használhatatlansága miatt a különvonat tolt menetben tért vissza Zalabér-Batyk állomására. Itt felszedte a Nagydácsiát, majd ukki irányváltással folytatta az utat Sümeg felé.

Fotómegállás Tüskeszentpéter egykori megállóhelyén

Rövidebb sümegi tartózkodás után a következő fotómegállás Sümeg bazaltbánya egykori vasútállomásán volt. A mellékvágányok még megvannak, ám már ki vannak kötve. Itt a vonatot hazánk legjobb állapotú középkori erődítményének, Sümeg várának az előterében lehetett megörökíteni.

Fotómegállás Sümeg bazaltbánya egykori vasútállomásán, a vár előterében

Sümeg után Uzsán volt a következő megállás, majd a dacsiás különítmény onnan kocogott fel a tehervonatok által használt síneken Uzsabányára. Ablakos vonat utoljára ezelőtt öt éve járt arra, szintén egy különmenet. A leghosszabb idejű tartózkodás alatt ebédeltek, azaz pizzáztak a résztvevők. A már jóllakott társaság az uzsai focipályán ismét lefotózhatta a különvonatot, immár körüljárás után visszafelé. Ekkor sütött ki a nap! 

Az uzsai kőbánya rakodójánál. A mai napig itt bányásszák a bazaltköveket a vasútépítésekhez, -felújításokhoz

Ezután irány vissza Sümegre, szikrázó napsütésben lehet fotózni a vonatot. A remek idő az indulásig ki is tartott, aztán ismét beborult, végleg.

„Legel a nyáj a juhász a lányokkal hál...” (Hobo Blues Band - Országos blues). Sümeg várának tövében az állomáson pihenő különvonat előterében masírozó kisebb birkanyáj színesíti a képet

Az utolsó fotómegállás Gógánfára volt meghirdetve, ahol szintén a sümegi várral lehetett lencsevégre kapni a különvonatot. Ezután Ukkon, Bobán át tért vissza a szerelvény Celldömölkre.  

Az utolsó fotohalt Gógánfán volt. Háttérben a Sümegi vár

A szervezőknek ismét egy remek fotósvonatot sikerült összehozni, még lengyel érdeklődők is voltak a fedélzetén!

Nyitóképünkon: Célra tart! És tűz! Fényképezőgépek zárjainak kattogása közepette jár be Sümegre Keszthely felől a 19606-os Lesence sebesvonat, élén a 2330-as Hörgővel. Bizony, itt az előszezoni menetrend. A vonat az egykori labancfürdős menetrendjén közlekedik, Bécs helyett csak Szombathelyig.

(kép és szöveg: Harmati Marcell)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek