Gépjárműmentes lehet a Városliget

iho/közút   ·   2021.01.08. 12:00
varosliget

A Városligeten jelenleg keresztülhaladó forgalom elvezetéséhez szükséges közlekedésfejlesztések megtervezésére már ki is írta a közbeszerzést a BFK.

Az uniós közbeszerzési értesítőn a napokban megjelent hirdetmény alapján a feladat egy olyan gyűrűs közlekedési kapcsolat megtervezése, mely elősegítené a Rákosrendező vasútállomást övező barnamezős terület fejlesztését is. Ehhez kapcsolódóan meg kell tervezni a Szegedi út vonalában a XIII. kerületi Béke teret és a XIV. kerületi Kassai teret összekötő új közúti és villamosvasúti felüljárót, valamint az új gyűrűs szakasz megközelítéséhez szükséges útkapcsolatokat, továbbá a teljes új infrastruktúrát, és a már meglévő átalakítását, felújítását.

A Városligeten jelenleg keresztülhaladó forgalom csökkentése érdekében a Hungária körút, a Kacsóh Pongrác út és a Mexikói út csomópontjában létre kell hozni közlekedési kapcsolatokat két, összesen legalább 1500 férőhellyel rendelkező P+R parkolóházhoz, valamint szintén meg kell tervezni az új infrastruktúrát és a már meglévő átalakítását, felújítását.

A projekttel megbízott tendergyőztesnek a tervezés első lépéseként megalapozó vizsgálatokat kell készíteni, forgalmi modellezéssel, koncepcionális tervezéssel, mely együttesen kezeli a tervezett beruházásokat és vizsgálja azok várható hatásait. A következő, tanulmánytervezési szakasz komplex, a Szegedi úti felüljáró és a P+R parkolóházak megközelítésének tervezésének előkészítésén túl kiterjed a Hősök tere gépjárműmentesítéséhez kapcsolódó közlekedés előkészítésére is, mivel a fejlesztések hatásait együttesen szükséges megvizsgálni. A megbízás a Hősök tere gépjárműmentesítésének további, engedélyezési és kiviteli terv szintjén történő tervezését nem foglalja magában, a forgalmi modellezést, az előzetes vizsgálatokat, valamint a tanulmányterveket azonban ahhoz is el kell készíteni.

A tervezés során kiemelt figyelmet kell szentelni a Szegedi úti felüljárónak annak érdekében, hogy megfelelően illeszkedjen a városszerkezetbe és a közlekedéshálózatba. A közlekedési szempontokon felül figyelembe kell venni az urbanisztikai és tájépítészeti szempontok összehangolását is, továbbá a térség kötöttpályás közösségi közlekedési fejlesztéseinek (a 70-es számú vasútvonal fejlesztése, az M1-es kisföldalatti vasút potenciális meghosszabbítása), valamint a XIII. és XIV. kerületek lakóterületeinek és Rákosrendező vasútállomás térségének lehetséges átalakulási-fejlődési irányait.

A P+R parkolóházak közlekedési kapcsolatainak tervezése során vizsgálni szükséges a Kacsóh Pongrác úti felüljárórendszer közlekedési szerepét a fejlesztések figyelembe vételével, a felüljáró műszaki átalakíthatósága, gyalogos kapcsolatok és aluljáró létesítésének lehetőségével, kerékpáros szempontok érvényesítésével, átvezetések megoldásával.

Városi környezet okán a tervezés során kiemelten figyelembe kell venni a gyalogos és kerékpáros közlekedők szempontjait, a közösségi közlekedés és erre való módváltás ösztönzését, valamint a térrendezést a zöldfelületek növelésével, funkcionalitással, városképbe illeszthetőséggel.

A tanulmánytervek elkészítése során több változatban, minden szakágra kiterjedő engedélyezési és kiviteli terveket, tenderterveket kell készíteni, valamint meg kell szerezni a kivitelezéshez szükséges összes, jogerős építési engedélyt és szükséges hozzájárulást.

A Városliget gépjárműmentesítését lehetővé tevő közlekedésfejlesztési projekt során

  • komplex tanulmányt kell kidolgozni minden közlekedési szakág vonatkozásában, összközlekedési forgalmi modellezéssel (EFM);
  • számolni kell 1,8 kilométer hosszan új, kétvágányú villamospályával és három pár új, akadálymentes villamosmegállóhellyel;
  • meg kell tervezni legalább 3500 méternyi közutat;
  • valamint egy új, hétszáz méter hosszú, 80–100 méter legnagyobb támaszközű felüljárót, mely a tanulmányterv által pontosan meghatározott számú – de legalább hét – vágányt áthidal;
  • át kell tervezni az Ógyalla utcai és a Kacsóh Pongrác úti meglévő, csomóponti felüljárókat;
  • a közúti tervezésekkel párhuzamosan gyalogos és kerékpáros-infrastruktúrát is kell tervezni;
  • továbbá feladat még a térrendezés és a zöldfelületi tervezés.

A pályázatokat február 9-éig várja a Budapest Fejlesztési Központ (BFK). Az értékelés során a kért ár a döntő, ötven százalékban számít. A tervezésre 650 munkanap áll majd a győztes rendelkezésére.

(Borítókép: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.