Grand Paris Express
A Grand Paris projektjének ötletét még az előző államfő, Nicolas Sarkozy vetette fel a francia fővárosban a tömegközlekedési hálózatot használó hétmillió utas napi gondjainak enyhítésére. A tervet az új kormány átdolgozta és költségvetési gondokra hivatkozva a hálózat átadását az eredetileg tervezett 2025 helyett öt évvel későbbre halasztotta.
A Grand Paris Express keretében 200 kilométernyi új, vezető nélküli metróvonal fog épülni 72 állomással. A jelenlegi 14 vonalból kettőt meghosszabbítanak, valamint további négyet építenek. A hálózatbővítés lényege az elővárosok közti összeköttetés biztosítása, azért, hogy az utasoknak a jelenlegi gyakorlattal ellentétben ne kelljen többet átszállniuk a túlterhelt városközpontban, valamint északon az Orly, délen pedig a Roissy repülőtér jobb megközelíthetőségének megteremtése.
A beruházás mintegy 26 milliárd euróba kerül, a jelenlegi hálózat fokozatos felújítása pedig eléri a hétmilliárd eurót. A kormány a beruházást az uniós forrásokon kívül a párizsi régió irodáira kivetett helyi adók maximalizálásának eltörléséből kívánja finanszírozni. Az adókból befolyó teljes összeget a projektért felelős Grand Paris Társaság számlájára utalják. A társaság egyébként a fejlesztésnek köszönhetően létrejövő munkahelyek, a városfejlesztés, valamint az utasok és a környezetvédelem szempontjából az utazás javulására vonatkozó hatástanulmányok alapján kimutatta, hogy 39 és 100 milliárd eurós bevétel-növekedés várható hosszú távon. A párizsi ipari és kereskedelmi kamara pedig azzal számol, hogy 2015-től évente 2 százalékponttal, 2030-tól pedig 3 százalékponttal gyorsul majd Párizs gazdasági bővülése, aminek köszönhetően az adóbevételek növekedése elérheti a 60 milliárd eurót.