Griffek oroszlánként, sőt, tigrisként – galériával!

Kelecsényi István   ·   2015.05.21. 13:45
cim

A magyar közvélemény rendszerint nem kapja fel a fejét arra a hírre, hogy valahol magyar részvétellel hadgyakorlatot tartanak: most egy csehországi alkalom mondhatni nemkívánatos hírverést kapott, mert egy magyar harci gép balesetet szenvedett. Szerencsére a pilótáknak sikerült idejében elhagyni a leszállás után fékezhetetlennek bizonyult Gripent. A balesetről részletesen beszámoltunk, most lássuk magát a hátteret, a „Griffmadarak gyülekezetét”.

Május 11. és 22. között a Csehországban lévő Caslavi repülőbázisra hirdették meg a Lion Effort 2015. gyakorlatot (hogy a baleset után lefújják-e az utolsó napot, az még kérdéses).

A hadgyakorlat váratlan szenzációja: szerencsére a pilóták jól vannak

A Lion Effort a svéd gyártású JAS-39 Gripen többfunkciós harcirepülőgépet üzemeltető nemzetek gyakorlata. Eddig három ilyen gyakorlatot rendeztek meg, az elsőt 2009-ben Magyarországon a kecskeméti repülőbázison, a másodikat 2012-ben a Svédországban és a mostanit, Csehországban.

A gyakorlat tervezése már több mint egy éve megkezdődött. Ténylegesen május 4-én indult a Caslavi bázison a „Gripen város” építése, amely 13 konténerből áll. Ez egy kitelepíthető DSQOC századszintű harcászati vezetési rendszert, valamint információs-vezetési rendszereket, századparancsnoki központot tartalmaz. A rendszer moduláris és a cseh hadsereg 2007–10 között fejlesztette ki, külföldi berendezések integrálásával. Május 11-én érkeztek meg a résztvevő országok Gripenjei, és logisztikai támogatást biztosító szállítógépei a Caslavba.

A díszfestésű Griff, ami Tigrissé változott <br>Kattintson a képre, és nézze meg a szerző galériáját!

Caslav a 21. harcászati repülőbázis támaszpontja. Két repülőszázad állomásozik a bázison, a 211. „Tigrisek”, ők repülik a JAS-39C/D vadászbombázókat, és a 212. repülőszázad, amely L-159 ALCA (vagyis fejlett könnyű harci repülőgép) szubszonikus csapásmérő és légiharc-képességel is ellátott repülőgépekkel van felszerelve. A bázisra a gyakorlat idejére a Vitéz Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis 59/1 Puma Harcászati Repülőszázad négy, együléses és egy kétüléses JAS-39EBSHU vadászbombázója, és a Svéd Királyi Légierő F7. Skaraborg és F17. Blekinge vadászrepülő ezredének tizenegy Gripen C/D harci gépe települt.

A három ország Gripenjei, bár kívülről azonosnak látszanak, különbözőek a harctechnika rendszereikben, és szoftvereikben is jelentősen eltérnek egymástól. A cseh és a svéd gépek ténylegesen C/D változatnak épültek, metrikus rendszerű cockpittal, és svéd fejlesztésű TIDLS (Tactical Information Datalink System) adatátviteli rendszerrel. A cseh és a svéd gépek eltérő szoftverrel repülnek, mivel a csehek eddig csak légvédelmi (levegő–levegő) feladatkörben alkalmazták a Gripent, ezért ők korábbi MS19Block3 szoftververziót használják.

A 6060-as ALCA landolás után

A svéd repülőgépek vadász, felderítő és csapásmérő feladatara egyaránt alkalmasak, ezért az MS20 szoftververzióval vannak felszerelve, amelyben már integrálták a jelenleg az AIM-120 AMRAAM BVR, és AIM-9 Sidewinder L/M rakétákon kívül, az új IRIS-T közelharc- és MBDA METEOR BVR rakétákat is. Előbbi a német Eurofighterek közelharc fegyvere, utóbbi pedig a MICA BVR rakétákat váltja le a francia Rafale vadászbombázókon. A svéd szoftver lehetővé teszi több típusú irányított LGBU, vagyis lézerirányítású bomba, illetve más támadórakéták és robotrepülőgépek alkalmazását.

A magyar Gripenek, szintén a MS19 szoftver egy másik, a cseheknél fejletebb verzióját alkalmazzák, amely alkalmasak a levegő–föld támadófegyverek, és a Litening célmegjelölő konténer használatára, azonban még nincs bennük az IRIS-T, METEOR valamint a stratégiai támadó robotrepülőgépek integrációja. A mi gépeink NATO-kompatibilisek, vagyis a svéd adatátviteli rendszeren kívül Link-16 és NATO titkosítású rádiókkal ellátott vadászbombázók. A magyar Gripenek hibridek, mivel szárnyaik, hajtóműveik, kacsa vezérsíkjaik (canard-szárnyak) és futóművük, katapultüléseik az első szériás Gripen A és B vadászbombázókból származnak, tehát a magyar gépek nem tízévesek, hanem sok részegységük jóval régebbi. Azonban ez nagy hátrányt nem jelent, mivel a gyártó formula a mérvadó, és gyakorlatilag ezen részei a gépeknek ugyanolyan garanciával és üzemidővel rendelkeznek, mint a tíz éve készített alkatrészek, berendezések.

A 3368-as oldalszámú Szarvastehén a cseh légierőben

A svéd és magyar gépek a gyakorlatra magukkal hoztak néhány Litening III. célmegjelelő konténert, mivel a bevetések egy részében csapásmérő feladatot hajtanak végre. A svéd és cseh Gripenek gyakorló légiharcrakétákal is repültek, a csehek a Sidewinder M, a svédek az IRIS-T gyakorló változataival. Az AMRAAM indításokat maga a Gripen emulálja.

Minden nap két bevetést hajtanak végre a hajózók. Délelőtt a nagyobb repülőgépszámot igénylő COMAO (Composite Air Operations), vagyis felderítő vadász, és csapásmérő bevetésre indulnak a gyakorlat résztvevői, délután kisebb, légi harci manővereket és közvetlen légi támogatási feladatokat hajtanak végre a pilóták.

A Gripeneken kívül más típusok is részt vesznek a gyakorlaton, a 212. század majd egy tucat ALCA harci gépein kívül, Mi-24/35 harci és Mi-17 szállító/kutató-mentő helikopterek, valamint saját bázisról legalább kettő, de van, hogy négy német Eurofighter és egy géppár lengyel F-16Block52 C/D harci repülőgép is.

Beköszönés landolás előtt

A gyakorlaton a cseh légierő L-410, CASA-295 szállítógépei is hajtottak végre feladatokat. A csapásmérő bevetéseken a cseh Stakonicei 25. légvédelmi rakéta ezrede modernizált 2K12 KUB légvédelmi rendszerei „harcoltak” a támadókkal. A gyakorlatot támogatta a NATO egyik E-3 AWACS repülő harcálláspontja is. A repülőgépekkel érkező nemzetek mellett, a Thai Királyi Légierő pilótái is megfigyelőként jelen voltak a gyakorlaton, az előzőn Svédországban saját gépeikkel repültek, amelyeket akkor vettek át a gyártótól, most végrehajtható, de túl nagy távolság lett volna Csehországba repülni a Griffekkel.

A Lion Effort parancsnoka hagyományosan a házigazda ország bázisának vezetője. Peter Hromek ezredes mellett a program logisztika felelőse Jaroslav Mika ezredes volt.

És akkor még néhány momentum a balesetről. Hazánk légiereje a 40-es, 41-es, 33-as és 31-es oldalszámú harci és a 43-as kétüléses Delta verzióval kezdte meg a gyakorlatot, de az utolsó napokra a 42-es oldalszámú Gripent D-t is átrepülték Kecskemétről, hogy váltsák a másik kétülésest. A honi bázisról érkezőben történt az incidens: a leszállás után a vadászbombázó fékezés nélkül végigszáguldott a kifutópályán, Ugrik Csaba dandártábornok, kecskeméti bázisparancsnok és Gróf Gergely őrnagy a pálya végénél, gyakorlatilag az utolsó pillanatban katapultáltak a Deltából. A Gripen irányítás nélkül túlfutott a betonon a füves mezőre, levált az orrfutó, és az egész orr-rész, majd összetört. Gyakorlatilag a géptörzs hátsó része egyben maradt, de relatíve javíthatatlanná vált.

A 42-es néhány hete, az amerikai nagykövet látogatásakor

A túlfutás oka az azóta elhangzott nemhivatalos vélemények szerint is valószínűleg műszaki hiba. Ugrik tábornok és Gróf őrnagy tapasztalt pilóták, bár a tábornok a bázisparancsnoki teendők miatt relatíve keveset repülhetett az utóbbi évben. Gróf Gergely több alkalommal bemutatót is tartott a JAS-39-cel, tehát komoly műrepülő tapasztalattal is rendelkezik. A két hajózó az előírásoknak megfelelően kórházba került, de a hírek szerint nagyobb sérülések nélkül élték túl a balesetet.

Hazánk valamint a csehek is tíz éve üzemelteti a JAS-39-es repülőszázadát, különbség, hogy a házigazdák nyílt nap keretében megünnepelték volna a jeles eseményt, amelyre külföldi résztvevők mellett képességbemutatóval és tíz gépes Gripen áthúzással is készültek, de a baleset miatt az ünnepség légi része, és a nyílt nap, illetve a dinamikus bemutatók megtartása jelenleg kétséges.

Hazánk 40-es oldalszámú Griffje landol a caslavi betonon

A gyakorlat során a médiát a 21. bázis honlapján kívül a május 14-én rendezett spotter- és médianapon tájékoztatták, illetve ekkor volt legális lehetőség fényképek készítésére. Egyébként a caslavi bázis spotterbarát, szinte nyoma sincs kerítésnek a bázis körülm de a sajtótájékoztató végül elmaradt. Május 21-én azonban a zárónap előtt lesz még egy sajtótájékoztató, ahol a gyakorlatról, a bevetésekről és nyilván a keddi balesetről is részletesebben tájékoztatják a médiát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek