Gyár nincs már, de a buszokat zavartalanul szállítja

Kengyel Kristóf   ·   2011.12.05. 14:00
kiskep

A honvédség tizenöt évre szóló járműtenderét az Ikarus Trade Kft. nyerte még 2003-ban. A szerződés kétszáz autóbuszt tartalmazott. (Ezzel párhuzamosan vásárolták meg a Rába katonai teherautóit.)

Az Ikarus Egyedi Kft. (EAG) erre a célra az E95M (az M betű a military kivitelre utal) típust fejlesztette ki. Az új jármű mindent tartalmazott, amit az akkor már NATO-tagország hadserege szükségesnek vélt. Így az új buszokat az EAG szigorúan a NATO előírásai alapján fejlesztette ki. Ezért a kocsikon olyan „extrákat” találhatunk, mint a matt olívazöld fényezés, az álcázófény, az ülések háttámlájára szerelt gépkarabélytartó és a vegyszerekkel tisztítható utastér.

Az Ikarus Egyedi Kft. egyik utolsó járműve az E95M<br>(fotó: Zajácz János)

Az EAG tulajdonosa, az Irisbus 2007. december 31-től szünetelteti az autóbuszgyártást. Így tizenöt kocsi átadása után az E95M típus gyártása is megszűnt. Elvitték a gépeket, darukat, szerszámokat, munkások sincsenek már a telephelyen.

Ennek ellenére a Magyar Honvédség továbbra is vásárolja a tender buszait, de ezek már nem az EAG termékei, és nem is NATO-kompatibilisek, ahogy arról anno a tenderkiírás szólt. A közelmúltban így az EAG-tulajdonos francia Irisbus más termékeiből kaptak járműveket a katonák.

Az új járművek egyike. A rendszámon kívül semmi nem utal katonai alkalmazásra<br>(fotó: Zajácz János)

Egy név nélkül nyilatkozó egykori EAG-dolgozó szerint a HM az Irisbusszal egy kiegészítő megállapodást kötött, ami szerint az E95M típus helyett az Irisbus gyári kivitelű típusait szállítja a francia cég. Így az Irisbus több európai gyárából is hoztak buszt. Ezek között van spanyol Domino, és Csehországból származó Evadys.

Úgy tudjuk, hogy az eladó és a vásárló is ragaszkodik a formaságokhoz, ezért a buszok esedékes átadásánál mindketten megjelennek a négy éve gyakorlatilag bezárt gyár területén, és az üres épületek előtt megtörténik az átadási ceremónia, amelyet az EAG egyik utolsó dolgozója vezényel le. A kapcsolódó dokumentumokban gyártóként természetesen az Ikarus EAG van megjelölve. Eddig körülbelül negyven idegen autóbuszt vett át a honvédség.

Kétszáz helyett csak tízenöt kocsi készült az E95M-ből<br>(fotó: Bódi Balázs)

A végül megvásárolt autóbuszokkal azonos felszereltségű járműveket persze a hazai ipar is tudna gyártani. Még érdekesebbé teszi a fura üzletet az, hogy az E95M típussal teljesen megegyező kocsik is készülhetnének a Lanta Kft.-ben vagy akár a székesfehérvári IK járműtechnikánál.

A buszokkal kapcsolatban megkerestük a Honvédelmi Minisztériumot és a buszokat üzemeltető támogató dandárt is, ha kaptunk tőlük választ, azt is megosztjuk olvasóinkkal egy újabb cikkben.

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közút Zöldút Logisztika Szállítmányozás Haszonjármű Alternatív hajtás

Duplájára növelt, bioüzemanyaggal hajtott kamionflottával érkezett a DHL a Hungaroringre, a Forma–1-es hétvégére

iho   ·   2024.07.18. 19:05

Az idei szezonban a bioüzemanyaggal üzemelő kamionok száma több mint kétszeresére, összesen harminchét kamionra nőtt az európai szakaszon. Minden egyes kamion átlagosan nyolcvanhárom százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a dízelüzemű társaikhoz képest.