Teljes légtérzár Ukrajna felett, Kelet-Európa jelentős részén megszűnt a légiforgalom

iho/repülés   ·   2022.02.24. 09:00
Clipboardh

A háború kitörése nyomán hatalmas területen állt le a civil légiforgalom. A Moszkva-Szaratov vonaltól nyugatra, egészen Grúziáig, csak néhány orosz állami szállítógép repül a követőoldalak szerint, Fehéroroszország légterét szinte kizárólag orosz polgári gépek használják, Moldovában sincs polgári repülés, a kelet-nyugati nemzetközi-interkontinentális forgalom a Fekete-tenger déli részére húzódott át a török, román és bolgár légtér felé. Az orosz légicsapások kiterjedtek Ukrajna nyugati és déli részeire is, messze a szakadár területektől.

A cikkben taglalt amerikai felderítő repülések is kikerültek Ukrajna fölül, a hadszíntér déli-keleti részéhez azonban változatlanul egy FORTE12 hívójelű Global Hawk mozog legközelebb a Fekete-tenger nemzetközi vízei fölött. Az amerikai gépek a harcok kitörése előtt sem közelítették meg a szakadár népköztársaságok határát, de persze mélyen beláttak mögéjük.

Korábban, még a háború kitörése előtt írtuk:

Hosszú időtartamú felderítő bevetések Ukrajna felett: a Reuters figyelt fel arra, amit a követő oldalak lelkes közönsége már nyilván jó ideje figyelt, tehát hogy miközben az ukrán légtér nagy része teljesen üres, egy-egy gép mindig ott cirkál, méghozzá az amerikaiak RQ-4 Global Hawk felderítője. A hírügynökség ugyanakkor azt írja, hogy a repülések már hónapok óta tartanak.

A Northrop Grumman és a Raytheon gépét általában úgy jellemzik, mint a híres U-2-es pilóta nélküli kémgép utódját, de gyanítható, hogy az ígért képességek egyikét-másikát nem sikerült tökéletesen teljesítenie, amit két tény igazol. Az egyik, hogy a légierő végülis az eredeti tervekhez képest jóval kevesebb gépet vett át és használ, hivatalos adatok szerint az állomány 33 példány. Másrészt a legendás pilótával repülő U-2-es Dragon Lady mai változatai továbbra is repülnek.

(fotók: US Air Force)

Viszont kétségtelen, hogy 24 órát is meghaladó bevetésekre a pilóta nélküli felderítő képes, ráadásul kísérleti szinten az a képesség is megvalósult, hogy az egyik RQ-4-es nagy magasságban repülve tankerként feltöltse a másikat, igaz, ezügyben nem is az Air Force, hanem a NASA próbálkozott.

Az amerikai légierő adatai szerint a gép maximális felszálló súlya 14 és fél tonna, az üzemanyag-kapacitása pedig 7847 kiló, amivel légitankolás nélkül is 34 órát tölthet a levegőben, a szolgálati csúcsmagasság 60 ezer láb, vagyis közel 18300 méter. Fontos megjegyzés, hogy nincs fegyverzete, hiszen az elmúlt években jónéhány olyan pilóta nélküli konstrukció került sok országban hadrendbe, amely csapásmérő képességgel is rendelkezik, a Global Hawk feladatkörét nem bővítették ebbe az irányba, a fura gép maradt a fotó- radar és infra-felderítésnél, az elektronikus információ-gyűjtésnél.

Gyanítható, hogy a műholdas adatok mellett ezek a nagy magasságból messze „ellátó” gépek nyújthattak megbízható információt arról, hogy az oroszok akkori közlése ellenére az Ukrajnát körül ölelő katonai egységek nem távolodtak el messzire a határtól. Egyébként az is teljesen biztos, hogy a Global Hawk repülések a kijevi vezetés és légvédelem tudtával és beleegyezésével zajlanak.

Ami a Flightradarról egyértelműen kiderül: önmagában is érdekes, hogy az amerikaiak úgy döntöttek, a civilek által is érzékelhető módon, vagyis bekapcsolt transzponderrel történnek a repülések, nyilván azért, hogy a térségben senki ne minősíthesse támadó jellegűnek a gépek megjelenését. És ha be van kapcsolva a válaszjeladó, nem lehet ezeket a gépeket úgymond „véletlenül” megtámadni azzal, hogy azt hitték róla, csapásmérésre készülő ukrán légijárművek: emlékezzünk, ez egy érzékeny légtér, 2014-ben ebben a kelet-ukrajnai zónában történt az elmúlt időszak egyik legtragikusabb eseménye, egy Malaysian 777-es utasszállító lelövése egy feltehetően orosz területről áthozott légvédelmi rakétával.

Az RQ-4B-k egy Szicília szigetén lévő támaszpontról indulnak, Görögország, Bulgária és Románia érintésével érnek Ukrajnába, még a magasságukat is kijelzik, általában 52–54 ezer láb. Miközben a polgári forgalom gyakorlatilag Kijev vonalától keletre nem létezik, az innen a szakadár területekig terjedő zónában gyakorlatilag csak egy-egy Forte10, Forte11 és Forte12 hívójellel mozgó Global Hawk repül, de láthatóan nagyon precízen tartja adott távolságban magát a két, függetlenségét kikiáltó kelet-ukrajnai formáció határaitól.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek