US Air Force: a fejsze lecsapott

iho/repülés   ·   2012.01.28. 14:30
nyito

Leon Panetta védelmi miniszter és a vezérkari főnökök egyesített tanácsának elnöke, és Martin Dempsey tábornok egy nem túl vidám hangulatú sajtótájékoztatón mutatta be azt a megszorításcsomagot, melyet majd a Szenátusnak kell elfogadnia. A fegyvernemek közötti egyeztetés célja az, hogy ne a politikusok szabják vissza, saját érdekeiknek megfelelően, a különböző fegyvernemek költségvetési támogatását, hanem ha már szükséges, akkor egy egységes, az új amerikai védelmi és biztonságpolitikai stratégiát támogató csomagot fogadjanak el.

10 év alatt 487 milliárd dollárt kell megtakarítania a Pentagonnak, az első öt évben 259 milliárd a terv. Ebben nagy szerepet kap a légierő, melynek alapos csökkentésére a költséges beszerzések miatt számítottak is.  A most nyilvánosságra hozott tervezet szerint a jelenlegi 60 taktikai vadászbombázó-század egytizedét, hat századot oszlatnak fel. Emellett egy ki/át képző század is áldozatul esik.

Mint ahogyan arról már napok óta keringtek a hírek, törlik a Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk Block 30-as sorozatának még hátralévő megrendeléseit, a 2013-as pénzügyi évben 10 gép költségvetési fedezetét kellett volna megteremteni. A légierő eredetileg 77 Block 30-as gépet rendelt, majd ezt csökkentette 55-re. A jelenlegi állás szerint végül 45 RQ-4 Block 30-as kerül a légierőhöz. Emellett viszont a Block 40-es változat megrendelt 11 példánya nincs veszélyben. Ez a változat átalakított futóművel és a felderítés helyett a megfigyelésre optimalizált érzékelőkkel, új generációs MP-RTIP radarrendszerrel repül majd.

Nem kivétel a kurtítások alól az RQ-4 Global Hawk sem <br>(fotó: af.mil)

A jelek szerint vége van a C–27J Spartan-programnak is. A Spartanok helyett C–130-asokkal fogják megoldani a hadsereg szállítási igényeit – a szárazföldiek borítékolhatóan kicsiny örömére. A két hajtóműves, hadszíntéren belüli szállítási feladatokra optimalizált gépekből 38-at rendeltek meg, melyek hadrendbe állításáért késhegyre menő vita folyt eddig a légierő és a hadsereg között. A program a hadseregnél indult, az elöregedett C–23 Sherpa és C–12 Huron repülőgépek leváltására. A projektet menet közben „lenyúlta” a légierő, és most a terv szerint még ezeket a gépeket sem fogják amerikai felségjel alatt üzemeltetni. Lehetőség a Magyar Légierő számára?

C–27J: program törölve <br>(fotó: af.mil)

Megtizedelődik a Galaxy-flotta is: az amerikai légierő legnagyobb méretű és kapacitású szállítógépcsaládjának 27, nem modernizált C–5A változatú példányát leállítják. A hadrendben így 52 C–5M Galaxy és összesen 222 C–17 Globemaster III-as marad, ezek képezik az amerikai stratégiai légi szállítási kapacitást. A légierő már régóta harcolt a C–5A változat kivonásáért, hiszen ezekkel a gépekkel már rengeteg a műszaki probléma, s üzemeltetésük igen költséges. Eddig azonban a politikai vezetés nem engedte a gépek hadrendből kivonását.

C–5A Galaxy: köszönjük, ennyi volt... <br>(fotó: af.mil)

A Herculesek sem úszták meg: a 65 legöregebb C–130-ast (jellemzően a C–130H változat gépeit) leállítják, így 318 Herculessel, többségében C–130J Super Hercules változattal szeretne számolni a légierő vezetése.

Csökkentik a Légi Nemzeti Gárda alakulatainak számát és az itt szolgálók létszámát is. Ez politikailag talán a legkényesebb terület, hiszen a szövetségi államok szenátorai, kongresszusi képviselői a körmük szakadtáig ragaszkodni fognak „saját” gárdista századaikhoz – érthető okokból.

A leépítések mellett vannak viszont kiemelt fejlesztési területek is. Ilyen a már szintén sok csavart megért Boeing KC-46A tankertender, minden megy tovább. Finanszírozni fogják a jövő nehéz stratégiai bombázógépének fejlesztési programját is, s nem változik a jelenlegi, három típusra alapozott bombázóflotta sem: nincs szó a B–52H Stratofortressek, a B–1B Lancerek és a B–2A Spiritek számának csökkentéséről.

B–52H Stratofortress: dédunokáink is repülni fogják? <br>(fotó: af.mil)

A tervek szerint a General Atomics MQ-1 Predator/MQ-9 Reaper-flotta aktív része 65 példányos lesz, de szükség esetén ezt 85-re lehet majd növelni. A régebbi, kisebb teljesítményű Predatorok tovább maradnak hadrendben, míg a Reaperek beszerzését lassítják.

Lassul, de nem áll le a sokak által a legnagyobb célpontnak tartott F–35 Lightning II-es program. A beszerzési ütem lassításával, azaz az évente megrendelt gépek számának csökkentésével hivatalosan a tesztprogramot segítenék és lehetőség adódna a szükséges szerkezeti vagy rendszerbeli változtatások hatékonyabb elvégzésére is, hiszen így kevesebb, már megépített gépet érintene minden ilyen szükséges lépés. Marad mindhárom változat, azaz a tengerészgyalogosok igen problémás F–35B, helyből fel- és leszállni képes típusváltozata megmenekült.

Nincs akadály az F–35-ös előtt <br>(fotó: af.mil)

A haditengerészeti repülést érinti, hogy továbbra is 11, atommeghajtású repülőgép-hordozó marad hadrendben, melyekre 10 hordozófedélzeti repülőezred települhet majd. Ez elegendő, figyelembe véve a folyamatos, előre betervezett felújítási munkálatokat is.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.