Gyorshír: eldőlt, KC-390-eseket kap a honvédség

MTI/iho   ·   2020.11.17. 18:00
Clipboard01

A brazil katonai teherszállító alkalmas Gripenek légitankolására. Magyarország a típus második külföldi megrendelője Portugália után. A típusból még csak három példány repül.

Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos titkársága a távirati irodát arról tájékoztatta, hogy a két KC-390-es hadszíntéri szállító repülőgép beszerzéséről szóló szerződést kedden Budapesten, a Honvédelmi Minisztériumban írta alá Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka és Jackson Schneider, a brazil Embraer Defense and Security elnök-vezérigazgatója - közölték.

A megállapodás értelmében a honvédség úgynevezett rámpás szállítógépeket kap, amelyekkel hadműveleti körülmények között is képes lesz 23 tonna tömegig nagyméretű terhek, katonai felszerelések, járművek és személyi állomány (80 felszerelt katona vagy 60 ejtőernyős) célba juttatására. Különleges kialakítása révén a gép alkalmas rossz terepviszonyok közötti fel- és leszállásra, továbbá ejtőernyős légideszant-műveletek kiszolgálására is. Felszereltsége lehetővé teszi a vészhelyzeti kimenekítést, valamint nagy létszámú beteg- és sebesültszállító feladatok végrehajtását is - olvasható a közleményben.

Kiemelték, hogy a beszerzéssel a honvédség teljesen új képességgel gyarapodik. A KC-390-es típus alkalmas harci repülőgépek légi utántöltésére, valamint saját hatótávolságának és repülési idejének növelése érdekében üzemanyag felvételére repülés közben. Ez a beruházás a NATO számára is hiánypótló fejlesztést jelent a régióban - jegyezték meg.

A közlemény szerint Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos elmondta, hogy a 2018-ban beszerzett, főként személyszállításra használható A319 és a Falcon 7X repülőgépek mellé a nagyméretű terhek hadszíntéri célba juttatására is alkalmas KC-390-esek 2023-24-ben megérkeznek Magyarországra. "Ezzel teljessé válik a honvédség légi szállítási, kimenekítési, légideszant- és légi utántöltő képességének fejlesztése" - idézték a kormánybiztost.

Jackson Schneider, az Embraer Defense and Security elnök-vezérigazgatója nagy megtiszteltetésnek nevezte, hogy a magyar kormány és a Magyar Honvédség az ő terméküket, a "piacon fellelhető legkorszerűbb többfeladatú szállítógépet választotta". Elmondta, hogy Portugália után Magyarország a második európai ország és NATO-tagállam, amely a KC-390 mellett döntött. "Egy kiemelkedően hatékony repülőgéptípusról van szó, köszönhetően a sebesség, a hasznos terhelés és a többfeladatúság példátlan kombinációjának" - fogalmazott az elnök-vezérigazgató.

*

A KC-390-esből az Aranysas legutóbbi elemző cikke szerint mindössze három példány repül a protorípussal együtt, a levegőben töltött órák száma összesen kétezer óra, szolgálati tapasztalatok egyelőre nincsenek a típussal kapcsolatbasn. A portugál és természetesen elsősorban a brazil légierő rendszeresíti a típust, Magyarország a harmadik megrendelő, a Cseh Köztársaság részéről korábban szándéknyilatkozatot írtak alá a beszerzéséről, de azóta nem született az ügyben szerződés. A légitankolás képessége a KC-390-es esetében a hajlékony tömlős-kosaras verzió, ami alkalmas a Gripenek üzemanyaggal való feltöltésére a levegőben, ugyanakkor a cseheken kívül ilyen gépei a környező NATO-országoknak nincsenek, valamennyi légiereje a másik, merevcsöves tankolási módszert használja, vagyis a tanker-kapacitás kiajánlásának lehetősége korlátozott.

Mint akkor beszámoltunk róla, a prototípus először 2015-ben repült. A hajtóművek azok a V-2500-asok,amelyek a nem-neo Airbus 320-as gépcsalád gépeinek egy részén dolgoznak, többek közt a Wizz Air flottájában is. A berepülési programot néhány kisebb baleset tarkította.

A típust kiforrott és bevált gépként az amerikai C-130-as Hercules igazi versenytársának tartják, mert nagysága, kapacitása ehhez a konkurenshez közeli. Az Embraer és a Boeing néhány évvel ezelőtt fúziós folyamatba kezdett, ami azonban tavaly megszakadt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek