Gyorsul a gyártás, ki kapja a Borzalmas Tizet?

iho   ·   2013.05.11. 13:00
cim4

Kigördült a szerelőcsarnokból az első Boeing 787-es, amely már a gyorsított gyártási folyamat eredményeként készült el, a gép a 114. legyártott Dreamliner, közülük pedig a századik, amit Everettben szereltek össze.

A gyorsításról a Boeing az év elején döntött, eszerint a mostani ütem havonta hét gép, ami az év végére havi tízre emelkedik. A Boeing elnöke, Jim McNerney ugyanakkor egy nyilatkozatában lehetségesnek mondta, hogy az idei átadott gépek száma elérheti a 120-at, ami már 2013 egészére is havi tíz Álomgép elkészítését jelenti.

A Boeing számára létfontosságú, hogy a gyártás gyorsításával egyrészt elejét vegye a légitársaságok további kompenzációs igényeinek, másrészt hogy minél hamarabb elérje a gépek eladása révén a fejlesztési költségek megtérülését. A korábbi becslések szerint ez egyébként igen kemény feladat, hiszen a hároméves csúszás a program költségeit olyannyira megemelte, hogy a nullszaldó állítólag csak ezer gép eladása esetén érhető el: a jelenlegi rendelésállomány egyébként nyolcszáz felett van.

Már korábban is lehetett tudni, hogy a késés miatt egyes légitársaságok komoly árengedményeket követelnek a gyártól, egy a Boeinghoz közelálló portál adataiból pedig az is kiderül, hogyan lehet könnyen és olcsón új, bár nem annyira tökéletes 787-eshez jutni. Az All things 787 értesülése szerint ugyanis a Transaero orosz légitársaság három, az ázsiai diszkont-óriás Lion Air pedig öt Dreamlinert vesz csökkentett áron, de egyben némiképp csökkentett teljesítménnyel abból az első sorozatból, amit a gyáriak úgy becéznek: „Terrible Teen”, azaz Borzalmas Tizek: ezek voltak azok az első gépek, amelyek főként a beszállítók hibái miatt rendkívül sok problémával és némi túlsúllyal kerültek le a gyártósorról. A gépek közül többet az ANA, a kibocsátó légitársaság vett volna át, de a japánok inkább későbbi gyártású de tökéletes gépeket kértek ezek helyett.

Sok 787-es vár félkészen a befejezésre

Ugyanakkor a Boeing láthatóan teljes erővel pörgeti a berepüléseket és átadásokat a három és fél hónapos kiesés, repülési tilalom után. Ugyancsak érdekes a kínai gépek ügye: a China Southern első 787-eséről már korábban készültek fotók, a rendkívül szép festésű gépen a mostani táblázatok szerint az utolsó módosítási munkálatokat végzik, ugyanakkor a Hainan első két Dreamlinere a napokban repült át az új gyártóhelyről, Charlestonból a texasi Fort Worthbe festésre.

A kínai hatóságiak még nem végeztek a papírmunkával

Hogy  mikor repülhetnek ezek a gépek közforgalomban, az azért bizonytalan, mert a kínai hatóságok még mindig nem tudták kiadni a típusra a légialkalmassági engedélyt. Korábban adminisztrációs problémákra hivatkozva márciusra ígérték a papírmunka lezárását, de erre még mindig nem került sor.

A Boeing számára létfontosságú a gyártás gyorsítása

Mindenesetre a következő időszakban várható új 787-esek átadása az Air Indiának, a Qatarnak, a brit Thomsonnak és az eredeti kibocsátó All Nipponnak is, a most kigördült századik everetti gép pedig a British Airways jövendő Dreamliner-flottáját gazdagítja.

Kapcsolódó hírek