Ha túl nagy, nem fér be…
Az elmúlt hetekben több román hírportál is közölt írásokat a témában, pánikhangulatot keltve. Állításuk szerint a CAF gyártmányú metrószerelvények nem férnek be az alagútba és az állomásokra, utóbbi esetben felszántanák a peront.
Amint az később kiderült, a szóbeszédek alaptalanok. A Metrorex hivatalos közleménye szerint a szerelvények teljes mértékben megfelelnek a technikai és üzemviteli előírásoknak, a kocsik műszaki méretei megegyeznek a jelenleg is futó Bombardier Movia 346 típusú szerelvényekkel.
Az új szerelvényeket a kék, M2-es vonalra szánják, ahol az állomások nagy részét a 80-as években adták át. A román metró külső segítség nélkül, pusztán önerőből épült, szegényes technikai háttérrel, ezért valósulhattak meg helyenként az előírtaktól való nagyobb eltérések, egyes állomásokon ma is szabad szemmel láthatóak az egyenetlenségek. A kilengésvédelem érdekében tíz állomáson az említett okok miatt 4–6 centimétert lefaragtak a peronokból. Ezt a megoldást az Alstom metrók forgalomba állítása előtt Budapesten is alkalmazták az Örs Vezér téri metróállomáson.
A bukaresti metró üzemeltetője, a Metrorex SA. 2011 júniusában írt ki közbeszerzési eljárást tizenhat, egyenként hatrészes metrószerelvény számára. A feltételek kialakításakor figyeltek arra, hogy a tenderre csak a Bombardier jelentkezhessen, lényegében kibővítve a jelenleg is futó negyvennégy szerelvényből álló flottát, ám az utolsó pillanatban a CAF megnyerte a tendert, mivel a Bombardiernél 16 millió euróval olcsóbban, 97 millió euróért kínálta a tizenhat szerelvényt.
Amint arról az IHO már beszámolt, 2013 szeptemberétől az első hat szerelvényt sikeresen leszállították, a többi tíz szerelvényt a bukaresti Griviţa vagongyárban szerelik készre. A leszállított hat szerelvény már megkezdte a próbafutásokat és a tartampróbákat, amelyek várhatóan június közepéig befejeződnek. A román közlekedési hatóság, az AFER típusengedélyéhez az első szerelvények kétszáz ezer, a többi szerelvények kétezer kilométert kell teljesítenie utasok nélküli próbaüzemen, az engedély csak ezután adható ki.
A nyáron a kettes (kék) vonalon forgalomba álló, egyenként 114 méter hosszú, hatrészes, csuklós szerelvények légkondicionáltak, kerekesszék szállítására alkalmasak, teljes befogadóképességük 1202 fő. A CAF-ok a kettesen a Bombardier-ket váltják, amelyeket a hármas vonalra csoportosítanak át, kiváltva ezzel a régi, Astra/IVA gyártmányú kocsikat.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!