Hackertámadás a repülőgép ellen?

iho   ·   2015.05.22. 16:15
Chris-Roberts-e1431903144347a_cim

A vizsgálat zajlik, de kétséges, valóban megtörtént-e az eset, vagyis hogy egy hacker tényleg betört-e egy repülőgép számítógépes rendszerébe. Illetve a kérdés: melyikbe valójában.

A hírt egy kanadai tévétársaság röppentette fel: egy FBI-akta szerint egy kihallgatott személy azt állította, egy ízben egy utasszállító repülőgép egyik hajtóművét „emelkedésre utasította”, amely „egy rövid időre”, az aszimmetrikus tolóerő miatt „oldalirányú mozgást”, csúszást váltott ki a gépen. Az FBI ügynökének a számítógépes „támadó”, Chris Roberts azt állította, 15–20 alkalommal is sikerült betörnie Boeing 737-800-as, 757-200-as és Airbus A320-as repülésvezérlési rendszereibe, méghozzá az utastájékoztató és szórakoztató rendszeren (Inflight Entertainment, IFE) keresztül, ennek csomópontjaira csatlakoztatta a maga berendezéseit.

A United Chris Roberts nevét tiltólistára tette

A számítástechnikai szakembert végül nem vették őrizetbe a kihallgatása után, aki az FBI-féle anyag nyilvánosságra kerülése után óvatosabban nyilatkozott, az idézett szöveg az „emelkedésre való utasításról” úgymond kontextusából kiragadva került felszínre, egyébként valójában évek óta akarja felhívni a hatóságok figyelmét a repülőgépek irányítási rendszerének gyengeségeire.

A nyomozó hatóság már korábban is többször kihallgatta Robertset, legutóbb azután, hogy az a United Airlines egy 737-esének fedélzetéről fura „tréfás” szövegeket tett közzé egy közösségi oldalon arról, most épp melyik rendszerbe lépett be, a hajtóművek digitális adatközlő szisztémájába (EICAS), vagy a fedélzeti vészhelyzeti oxigénellátáséba. A gép leszállása után hallgatta ki az FBI az illetőt és elkobozta laptopját, iPad-jét és más nála lévő kiegészítőit.

A Boeing azt mondja: az IFE-rendszernek nincs kapcsolata a navigációhoz, a vezérléshez

Az ügy meglehetősen nagy hullámokat vert a sajtóban, ugyanakkor egy magas rangú szövetségi hivatalosság név nélkül ugyan, de azt nyilatkozta, nincs hiteles információ arra nézve, hogy egy repülőgép repülésvezérlő rendszeri megközelíthetők és manipulálhatók lennének az utastájékoztató és szórakoztató rendszeren keresztül. Ugyanakkor még a behatolás kísérlete is illegális, és komoly hatósági eljárást von maga után. Ehhez képest Roberts állítólag még azzal is eldicsekedett korábban, hogy behatolt a Nemzetközi Űrállomás klímarendszerébe, és játszott a hőmérséklettel.

A USA Today közlése szerint a Boeing egyik szóvivője, úgy nyilatkozott: az IFE-rendszer teljesen elszigetelten működik a repülőgép navigációs és repülésvezérlési rendszereitől. A repülőgépen nem egy, hanem több számítógépes hálózat segíti a navigációt és a gép irányítását, és semmiféle változtatás nem történhet a pilóták beavatkozása, jóváhagyása nélkül. A Boeing tökéletesen teljesíti a hatóságok által előírt előírásokat, mind fizikai, mind a komputertechnikai vonalon.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek