Haladék az öreg Antonovoknak, Tupoljeveknek

iho/repülés   ·   2012.02.02. 20:00
An-24_cim

Az orosz hatóságok júliusig meghosszabbították azoknak a régi gépeknek az üzembentartási engedélyét, amelyeket korábbi intézkedés szerint január elsejével kellett volna kivonniuk flottájukból a légitársaságoknak.

Az An–24-esek, Tu–134-esek és Jak–42-esek csak akkor maradhatnak szolgálatban, ha felszerelik őket olyan modern avionikával, mint a földközelségjelző vagy az ütközések elkerülésére szolgáló TCAS-rendszer.

(fotó: wikimedia)

Az érintett légitársaságok, köztük az UTair, a Katekavia és a KrasAvia azért tiltakoztak, mert a költségeket túl magasnak, a határidőt túl rövidnek tartották. Például egy An–24-es felszerelése az előírt berendezésekkel többe kerül, mint a gép pillanatnyi értéke, nyilatkozta az UTair belföldi leányvállalatának vezérigazgatója, Anatolij Karavajev. Az UTair Express jelenleg 20 An–24-essel és három Tu–134-essel repül. Karavajev szerint légitársasága egyelőre nem tudja pótolni a gépeket, ha pedig kivonnák őket, megszűnne a regionális és helyi légi közlekedés.

Karavajev elmondása szerint a haladékot maga Putyin miniszterelnök hagyta jóvá egy Magadanban tartott értekezleten, ahol ő elnökölt, és ahol arról volt szó, hogyan lehet fenntartani a távoli, vagyis nehezen megközelíthető területek légi forgalmát.

Oroszországban a legfelsőbb vezetés az ismétlődő katasztrófák, különösképp a világhírű játékosokkal a fedélzetén lezuhant Jak–42-es esete után döntött a légi közlekedés radikális megújításáról. Ennek keretében oldották fel a külföldi repülőgépek behozatalát korlátozó korábban érvényben lévő intézkedéseket, de a légitársaságok szerint a korlátozások feloldása mellett  állami támogatás szükséges új, modern gépek beszerzésére és lízingjére is, miután világossá vált, hogy hazai gyártásból egyelőre nem lehet végrehajtani a szükséges flottacseréket.

Az előrejelzések szerint Oroszország a következő harminc évben ezer korszerű utas- és teherszállítót állít forgalomba, de egyelőre a kisebb, távoli körzetekben egyedüli közlekedési lehetőségként működő légitársaságoknak a lízinghez sincs tőkéjük.

Kapcsolódó hírek