Hamarosan szolgálatban az első üzemanyagcellás mentőautó

Kiss Bertalan   ·   2021.08.26. 09:00
LAS-view-roof-tech-1200x721

Újabb példa az üzemanyagcellás meghajtás széles körű alkalmazhatóságára, akár speciális rendeltetésű járművekben is. Talán a mérnökök és járműgyártók is bátrabban viszonyulnak az új műszaki lehetőséghez.

Minden bizonnyal a világ első üzemanyagcellás meghajtású mentőautója áll szolgálatba szeptember első felében, Londonban, bizonyítva, hogy nincs lehetetlen, és messze nem használtuk ki ennek a nullemissziós meghajtásnak a lehetőségeit, és fedezünk fel újabb és újabb alkalmazásokat.

A ZERRO (Zero Emission Rapid Response Operation – szabad fordításban zéróemissziós gyorsbevatkozó jármű) még prototípus, küllemre ugyanúgy néz ki, mint bármelyik másik mentőautó, ellenben szinte mindent át kellett tervezni az alternatív hajtásból adódóan, kivétel a könnyű, nagy szilárdságú felépítményt és a belső teret. Az áttervezést és kivitelezést az angol ULEMCo és a holland NPROXX végezték.

A tartályba nyolc kilogramm hidrogént lehet tankolni, 350 bar nyomással, és már a töltőálomás sem probléma, hiszen az Egyesült Királyságban komolyabb méretű üzemanyagcellás buszflották is üzemelnek. A tankolás sem tart tovább, mint egy dízelüzemű jármű esetében. Sőt, a buszgyártásból ellesett ötlet alapján a gáztartályt a felépítmény tetőszerkezetébe építették be, a töltés ettől még a jármű mellett állva elvégezhető.

Az új mentőautó prototípusa versenyképes a dízelekkel: maximális sebessége eléri a 145 kilométer/órát, a hatótávja pedig a 320 kilométert, az üres, még be nem redezett jármű terhelhetősége 900 kilogramm, személyzettel és beteggel együtt. A padlószint menethelyzetben legfeljebb 520 milliméter lehet, de légrugózás esetén 330 milliméterig süllyeszthető. A helyszíni ellátáshoz az orvosi műszerek, a világítás, a fűtés, a klímatizálás füst és zaj nélkül elláthatók árammal. A gépkocsi motorja 400 voltos tápfeszültségről működik, az akkucsomag 92 kilowattórás, az alvázba építették be, míg a 30 kW teljesítményű üzemanyagcella szintén a tetővázban kapott helyet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek