Harmincöt éves az újjászületett Budavári Sikló

iho/vasút   ·   2021.06.01. 12:15
margit_siklo

Ez alkalomból június 4-én hosszított nyitvatartás mellett lehet megtekinteni Budapest csodálatos esti panorámáját a siklóról.

Az 1870-ben átadott Budavári Siklónak két születésnapja van: 2020. március 2-án százötven éves fennállását, most június 4-én pedig újjászületésének harmincötödik évfordulóját ünnepeljük. A csodálatos panorámát nyújtó Budai Hegypálya a második világháborúban olyan súlyosan megrongálódott, hogy üzemeltetése egészen az 1985-ös teljes körű rekonstrukcióig szünetelt, az utasok pedig csak 1986. június 4-én vehették ismét birtokba.

Az 1987 óta Budapest Duna-parti látképének részeként az UNESCO Világörökség-listáján is szereplő Budavári Sikló a Budavári Palota megközelítésének egyik különleges eszköze. Alsó állomása a Clark Ádám téren a Széchenyi Lánchíd budai hídfőjénél, az alagút bejárata mellett található, felső állomása pedig a Szent György téren, a Budavári Palota és a Sándor-Palota között helyezkedik el.

Az eredetileg gőzüzemű siklót gróf Széchenyi Ödön kezdeményezésére, Wohlfahrt Henrik tervei alapján 1868 és 1870 között építették. Az eredeti gőzüzemű gépház az alsó végállomáson volt. A világháborúban megsérült, 1948-49-ben elbontott hajdani Budai Hegypálya üzemelése az 1985. évi teljes körű rekonstrukcióig szünetelt, ez idő alatt pedig több elképzelés is született a helyreállítására vagy pótlására, még „Sikló Bizottság” is alakult, ám a megvalósítás újból majd’ két évtizedre elhalt, mígnem az egyik terv kivitelezését a BKV-ra bízták.

A felújítás során természetesen nem az eredeti gőzüzemű meghajtást állítottuk vissza, a szerkezetet jelenleg egy elektromos motor működteti a felső végállomás alatti gépteremből. Eredetileg az alsóállomás alatt helyet foglaló gépház (a vonóberendezés és annak csaknem három méter átmérőjű hajtótárcsája) az átépítés során a felső állomás alá került. A sikló normál, 1435 milliméter nyomtávolságú vasúti jármű, pályájának hosszúsága 95 méter, alsó és felső állomása közötti szintkülönbség pedig ötven méter. 

Az egyenkét 24 utas befogadására alkalmas, egyenáramú villanymotor hajtotta két kocsi – a „Margit” és a „Gellért” – ingajelleggel van összekötve, vagyis miközben az egyik kocsi felfelé indul, a másik lefelé szállít utasokat. A balesetek kiküszöbölésére automatikus biztonsági berendezést is beépítettek a szakemberek, amely beavatkozik, ha a rendszer túllépi a megengedett sebességet. A jelenlegi szerkezet másodpercenként három méter sebességűre lett kiépítve, de ezt a tempót 1988-ban az utasok kérésére a felére csökkentették, hogy az egyedülálló panorámában minél hosszabb ideig lehessen gyönyörködni.

Az újraindulás után, 1986-ban csaknem 825 ezren utaztak rajta fél év alatt, vagyis gyorsan ugyanolyan népszerű lett, mint fénykorában, amikor még közforgalmi célokat szolgált. Funkciója mára a XIX. századihoz képest jelentősen megváltozott, elsősorban a turisztikai igényeket elégíti ki ez a méltán népszerű közlekedési eszköz. 2018-ban és 2019-ben jóval több mint egymillió utast szállított évente. Az utasszám remélhetőleg hamarosan, a külföldi és hazai turizmus fellendülésével ismét megközelíti akár a 35 évvel ezelőtti is.

Az ünneplést egy születésnapi utazással kezdi a BKV: június 4-én a Budavári Siklóval fel lehet fedezni Budapest csodálatos esti panorámáját is, hiszen ezen a napon hosszított nyitvatartással, 23 óráig várják az utasokat. Jegyek a helyszínen vásárolhatók a jármű alsó-, vagy felső állomásán, a menetrendet pedig ide kattintva lehet elérni.

(X)

(Nyitókép forrása: BKV Zrt.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek