Háromtengelyes Volvo-Aabenraa-teszt a BKV-nál

Istvánfi Péter   ·   2012.11.23. 20:15
00

A koppenhágából érkezett háromtengelyes Volvo-Aabenraa 8500LE buszokat nem sokkal cikkünk után a BKV is megszemlélte, akik a jármű egy hónapos tesztje mellett döntöttek. Ezzel csaknem hatvan év után újra megjelenik a fővárosban a háromtengelyes szóló autóbusz, igaz, pár éve egy villamospótláson már utazhattunk a Volánbusz egyik volt berlini háromtengelyes Neoplanjával.

A kocsik kilalakításukben teljesen megyeznek a VT-Transman kéttengelyes buszaival, ráadásul ugyanúgy 2003-ban készültek az Aabenraa-gyár bezárása előtt nem sokkal. Különbség, hogy amíg a kéttengelyeseket a VT-Transman saját maga hozta be és honosította, addig a háromtengelyeseket egy importőr cég hozta hazánkba. Jelenleg hat kocsi található idehaza, kettő pedig úton van. Hamarosan a teljes, húszpéldányos flotta át fog kerülni Koppenhágából Magyaroszágra. Hasonló kinézetű kocsik azonban továbbra is maradnak a dán fővárosban, igaz, azok – az azóta szintén bezárt – svédországi Säffle gyárban készültek.

A koppenhágai SR 93 025 rendszámú kocsi immáron budapesti színekben<br/>A képre kattintva galéria nyílik!<br/>(a szerző felvételei)

Az alumíniumkarosszériás járművek mozgatásáról egy 12 literes Volvo motor gondoskodik, ami erre a célre pont megfelelő, ellentétben a BKV alulmotorizált csuklós Volvóival. Az LE kialakítású járművek a második ajtóig alacsony padlósak, itt két dupla lehajtható ülés is található, onnan hátrafelé két lépcső után enyhén emelkedik a padlószint. A hátsó rész a nagyobb távolságra utazóknak ideális, hiszen itt sűrűn elhelyezett magas támlás székeket találunk olvasólámpával és ülésenkénti légbefúvással.

Ez egyébként erősen behatárolja a jármű alkalmazhatóságát, belvárosba vagy nagyobb forgalmú vonalakra ugyanis nem ajánlott tenni. Használható viszont a városból kifutó járatokon, esetleg olyan hagyományos értelemben vett expressz viszonylatokon, mint a 254E. Esetleg helyközi vonalakra is ideális lehet, a Volánbusz egyik alvállalkozója mutat is érdeklődést a kocsik iránt.

A buszokat egy teljes körű felújítás után kínálja a hazai üzemeltetőknek a kereskedő cég, ami előny lehet a BKV-nak, hiszen a használt járművek honosítását végző VJSZ amúgy is ki se látszik a munkákból. A felújítás magában foglalja a kocsik átfényezését, az alvázvédelmet, új felniket, új futózott (igény szerint gyári új) gumikat, az összes folyadék és szűrő cseréjét, a légkondicionáló feltöltését, valamint a lámpatestek cseréjét LED-es kivitelűre.

Háromtengelyesek találkozója

A buszt várhatóan a jövő héten veszi át tesztelésre a BKV. Az egy hónapos próbafutás alatt Kelenföld garázs vendégszeretetét fogja élvezni, ahonnan a 240E viszonylatra lesz kiadva. A próbaidőszakot követően dönt a BKV a beszerzésről. Ha a vásárlás mellett döntenek, akkor arra új pályázatot kell kiírni, mivel a nemrég kiírt tender szóló részében ugyanis csak kéttengelyes járművek vehetnek részt.

Persze az is elképzelhető, hogy nem szükséges újabb tendert kiírni, az importőr a hagyományos eladás mellett ugyanis lízingkonstrukcióban is kínálja a jáművet, aminek a lényege, hogy 36 hónap bérlés után a járművek tulajdonjoga átszáll a vevőre.

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.