Herky-csapat repül, lenn a völgyben...
Különleges videofelvételek keringenek az interneten, amelyeket valóban érdemes egy kicsit részletesen is szemügyre venni. Évek óta repülésimádók, spotterek célpontja az a Walesben lévő vadregényes vidék, amely egyben a legjobb európai kiképzőhelyek egyike – azoknak a pilótáknak, akiknek feladata alacsonyan, a terep adottságait kihasználva, a radarok észlelési szintje alatt bujkálva behatolni ellenséges területre.
A Mach Loop, ahogy az egyik környékbeli város, Machynlleth után nevezik, hegyek, völgyek, tavak együttese, ahol az ügyes fotós egy-egy magasabb pontra települve igazán szokatlan szögből, oldalról vagy akár fentről tud meglepően közel suhanó katonai gépekről felvételeket készíteni, olykor praktikusan szinte bepillantva akár egy amerikai F-15-ös, akár egy brit Hawk vagy Typhoon kabinjába.
Mach Loop legnagyobb vendégei rendszerint szállítógépek, a RAF vagy az amerikaiak C-17-esei és C-130-asai. Vagyis a Herculesek megjelenése a walesi hegyek között nem számít újdonságnak, de olyan, hogy egyszerre, legalábbis egy formációban, négy gép is megrepüli a természetadta labirintust, eddig még vagy nem történt, vagy elkerülte a szemfüles spotterek figyelmét.
A gépek típus-besorolása egyben elég pontos magyarázata is annak, mit is keresnek ezek a négyhajtóműves jószágok ebben a közegben: az MC-130J Commando II ugyanis kifejezetten a különleges alakulatok kihelyezésére és ellátására szolgáló verzió, amelynek egyik feladata a terepkövető radar és persze a pilóta képzettsége révén kis magasságban „beosonni” az ellenséges vonalak mögé.
A Mach Loop végigrepülése, ráadásul – legalábbis ami az első három gépet illeti – ilyen szoros kötelékben, nyilván nem épp egyszerű feladat, mert bármennyire is jól vezethető, pilóták által méltán szeretett jószág a Hercules, azért sokkal lassabban reagál a kormánymozdulatokra, mint bármely, hozzá képest könnyű, mozgékony, egy-két másodperc alatt kilencven fokra vagy még tovább bedönthető, egy- vagy kétüléses harci gép.
A felvételeket készítő spotterek, Dafydd Phillips és Peter Lewis ráadásul azért is szerencsések, mert a köteléket szép nappali megvilágításban videózhatták le, ráadásul így a felvételeken még a gépek árnyéka is gyönyörűen játszik. Amúgy viszont a különleges küldetéseket teljesítő MC-130-asok természetes közege, a szokásos bevetési napszak: az éjszaka, a gépeket oltalmazó sűrű sötétség.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!