Tervezhetik az 5-ös metrót a Kálvin térig

MTI/iho   ·   2020.09.09. 19:00
8319_T20V8705_20099_

Az 5-ös metró első lépéseként a két déli HÉV-et hosszabbítják meg a Kálvin térig 2023 után, az új szerelvények 2023-25 között érkezhetnek.

Az észak-déli fővárosi HÉV-ek rekonstrukciójáról és fejlesztéséről szóló sajtótájékoztatón Fürjes Balázs fővárosi és agglomerációs fejlesztésekért felelős államtitkár először tágabb összefüggésekbe helyezte a kérdést. A nemrég a nagykörúti kerékpársávok kapcsán autósüldözést emlegető politikus most leszögezte, a kötöttpályás közösségi közlekedésnek kell a legfontosabbnak lennie Budapest közlekedésében. A 4-es metró elkészült, a 2-es felújítása szintén, folyamatban van a 3-asé, fejlesztették a villamoshálózatot is. (Jegyezzük meg, a budai fonódó és az 1-es befejezése után is van még hol villamost építeni, például a fonódó rakparti meghosszabbításáról és a leendő Galvani-hídon a Fehérvári és a Gubacsi út között vezetendő pályáról lehetett legutóbb hallani.)

Ami még Fürjes szerint a kormány előtt álló feladat, az a főváros határait messze elhagyó két hálózat, vagyis a HÉV-ek megújítása, és a nagyvasút jobb bekapcsolása a város és környékének kiszolgálásába. Ami a HÉV-et illeti, a teljes észak-déli hálózatra új, korszerű járműveket kívánnak beszerezni. A tervek szerint októberben jelenik meg a tender 54, a mai fogalmak szerinti nagyegységeket kiváltó, bár természetesen légkondicionált, akadálymentesített és egyterű szerelvényre – közölte Homolya Róbert, a MÁV-elnök-vezérigazgatója. A 100 kilométer per órás legnagyobb sebességű, összesen hétszáz főt befogadó, új szerelvények 2023-25 között érkezhetnek. Az árat 200 milliárd forint körülire becsülik.

Fürjes Balázs átlagosan negyvenszázalékos utasbővülést vár (fotók: Vörös Attila)

Az 5-ös metró a tájékoztatón is csak távlati vízióként jelent meg. Igen kiterjedt rendszerről van szó: északról a Szentendrei (H5) HÉV és a 2-es, esztergomi vonal vonatainak egy része, délről pedig a Csepeli (H7) és a Ráckevei (H6) HÉV, valamint a 150-es, kunszentmiklósi vonal elővárosi szerelvényei járnának át egymáshoz a belváros és a Duna alatti alagútban. Első fázisban a munka a H5-ös felújításával és a két déli HÉV összekötésével és Kálvin térre vezetésével indulna. Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója szavaiból egyértelművé vált, az viszont nagyon is szükséges, hogy már az első szakaszt is úgy kell tervezni és kivitelezni, hogy később tovább lehessen építeni 5-ös metróként.
 

Homolya Róbert kiállt a tarifaközösség mellett

A H6-H7 összekötésre, Kálvin téri bevezetésre és egymegállós csepeli hosszabbításra kiírt tenderre ketten jelentkeztek, az Uvaterv pályázatát érvénytelenítették, így a Főmterv vezette konzorciummal írtak alá a szerződést. A két déli HÉV a Soroksári út alatt indulna a Kálvin tér felé, a Közvágóhídnál és a Boráros téren új állomások épülnének, a Duna partján felszabadulna a terület a Nemzeti Színház környékén.

A szentendrei HÉV rekonstrukciójának tervezői szerződését – a Népszava információi szerint – viszont még nem írták alá, a nyertest azonban már kiválasztották. Itt is két ajánlat érkezett és az Uvaterv pályázatát itt is érvénytelenítették, így a nyertes az Utiber Kft.és az Infraplan Zrt. közös ajánlata. A déli szakasz tervezése 9, az északié nettó 1,755 milliárd forintba kerül.

Vitézy Dávid azt hangsúlyozta, hogy a vasútvonalakat is integrálják a rendszerbe

Az első fázis, tehát a déli és északi fejlesztések 2027-re készülhetnek el. Magára az egész 5-ös metróra még csak megvalósíthatósági tanulmányt fognak rendelni.

A metró- és a HÉV-beruházások illeszkednek az uniós fejlesztési irányokhoz, több százmilliárd forintos költségüket ezért jelentős részben közösségi forrásból lehetne fedezni. A HÉV-fejlesztés részletes kiviteli tervei 2023-ra készülnek el, a tervezési és kiviteli tendereket nyílt, uniós eljáráson bonyolítják le.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közlekedéstervezés Mobilitás

Vitézy Dávid: A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődéséért szeretne tenni

MTI/iho   ·   2024.11.18. 08:20

A Podmaniczky Mozgalom Budapest fejlődésért kíván munkálkodni, bárki csatlakozhat hozzá, aki tenni szeretne azért, hogy a fővárost „kirángassák abból a gödörből”, ahova az elmúlt évek pártpolitikai csatái juttatták – mondta Vitézy Dávid, a mozgalom vezetője Budapesten, a szervezet zászlóbontásán.