Hogy mindenki ura maradjon a repülőgépnek...
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség nemrég nyilvánosságra hozott egy új NPA-t (Notice of Proposed Amendment Feljegyzés, módosító javaslatról), amely a pilóták képzésének egy sarkalatos pontjával foglalkozik: a repülőgép feletti uralom elvesztése (Loss-of Control Incident – LOCI) megakadályozásának (Upset Prevention and Recovery Training – UPRT) oktatására.
A gép feletti uralom elvesztése annak eredménye, hogy a repülőgép valamiféle „szokatlan” helyzetbe kerül, illetve a pilóta akarata ellenére túllépi a normális repüléshez meghatározott paramétereket. A probléma abból adódik, hogy a képzések során a pilóták legfeljebb 45 fokos bedöntést, bólintásban meg felfelé 25 fokot, lefelé 10 fokot sajátítanak el normál repülésben, egyes gyakorlatoknál ez 60 fokos bedöntést, felfelé és lefelé 30-30 fokot jelenthet. Azonban, ha a repülőgép ezeken kívülre kerül, egyeseknél a felkészületlenség miatt baleset következhet be. Az UPRT során a pilóták megismernék ezeket a szituációkat, segítve a későbbi potenciálisan veszélyes helyzetek felismerését.
A rendellenes helyzet akkor vezet a gép feletti uralom elvesztéséhez, ha a korrekciója nem történik meg időben. A szabályzat kielégítéséhez készített javaslat (Notice of Proposed Amendment) tartalmazza a rendellenes helyzet megelőzésének és korrekciójának elsajátítását.
Az új kiképzési sztenderdek leginkább azokra fókuszálnak, akik a kereskedelmi repülésben szeretnének dolgozni, és ennek érdekében ATPL és MPL (Multicrew Pilot Licence) szakszolgálati engedélyt akarnak szerezni. Számukra a javasolt további képzés, főleg repülésmechanikai ismereteket és repülés közben történő gyakorlást (természetesen műrepülésre – is – alkalmas gépen) is jelent, továbbá a rendellenes repülési helyzetek megelőzéséhez szükséges ismeretekkel ki kellene egészíteni a jelenlegi kisgépes szakszolgálati engedélyek megszerzéséhez (LAPL, PPL) tartozó kiképzési anyagot is.
A kereskedelmi pilótáknak szóló képzés nagyobb hangsúlyt helyez a légi és a szimulátor-képzésre, ennek megfelelően a repülésoktatók kiképzését is javítani kellene. A javaslat tartalmazza, hogy a repülésoktatók (FI) képzése is tartalmazzon UPRT-képzést is.
Magának a dokumentumnak a szövege utal arra, hogy az NPA többek közt egyes baleset-kivizsgáló szervezetek (például a BEA) javaslatai bázisán keletkezett, olyan, nagy nyilvánosságot kapott esetek kapcsán, mint az Air France 447-es járatának lezuhanása az Atlanti-óceánba, a Spanair MD-82-esének lezuhanása a madridi felszállás során, illetve a Turkish Airlines 737-esének balesete az amszterdami légikikötő közelében.
A gyakorlati oktatás részévé válna a különböző géptípusok tulajdonságain túl a felszálláskor és megközelítéskor lehetséges átesési helyzetek megismerése, manuális repülőgép-vezetési technikák gyakorlása az átesés megelőzése és az átesésből való kivétel során, beleértve a nagy magasságban történő áteséseket.
A javaslat szerint olyan realisztikus kiképzési szcenáriókat kellene alkalmazni, amelyek tartalmaznának váratlan elemeket is, az első nagygépes típusismereti képzések alkalmával pedig nagyobb hangsúlyt kellene helyezni a repülőgép manuális vezetésének gyakorlására, például gyakorolni kell az átstartolást mindegyik működő hajtóművel. Ugyancsak gyakorolni kellene a gép manuális irányítását kis sebességű átstartolásoknál, oda kellene figyelni a helyzetfelismerés lehetséges gyengeségére, amit a személyzeteknek a repülőgép automata rendszereiben való fokozott bizalma okozhat, olvasható a javaslatban.
Ezt az NPA-t 2015. november 2-áig bárki kommentelheti, javaslatot fűzhet hozzá, az EASA Comment Response Toolján keresztül. A javaslatokat jövő év elejéig dolgozzák fel, jogszabály várhatóan 2017-ben lesz belőle.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!