Húsz év, 840 új gyártású tehergép, mondja a Boeing
Igen komoly növekedést vár a Boeing a teherszállító polgári gépek piacán. Az amerikai gyártó a Szöulban rendezett nemzetközi légi áruszállítási fórumon és kiállításon adott ki alapos prognózist, amelynek lényege természetesen az, hogy a cargo-gépek eladásait magának az áruszállításnak a bővülése alapozza meg.
És ennek megvan a maga különleges jelentősége. Az utasforgalommal szemben a nemzetközi légi teherfurarozás volumene a válság lefutásakor még egyáltalán nem növekedett automatikusan, és amint erre a szakértők sűrűn hívják fel a figyelmet, a légiközlekedésnek ez az ága talán még pontosabb indikátora a világgazdasági folyamatoknak, regionális erősödéseknek és visszaeséseknek, mint a személyszállítási szektor.
A Boeing alelnöke, Randy Tinseth azonban a dél-koreai konferencián kijelentette: a cég „erős jeleit látja” annak, hogy az ágazat a több évnyi stagnálás után kilábolt a mélypontról – pedig valójában sokkal inkább volt a visszaesés a jellemző az előző periódusra, mint a stagnálás.
Hosszú távon a Boeing marketing-főnöke mindenképp a szállítási igények növekedését látja biztosnak, a Boeing prognózisa szerint ez átlag évi 4,7 százalékos bővülést jelent. A növekedési pálya a tavalyi második negyedévtől indult és 2014 első hét hónapjában már 4,4 százalékos pluszban volt a mutató, 2014 jelenti majd ezek szerint a legjobb évet 2010 óta az ágazatban.
A gyártó prognózisa szerint a fellendülés motorja az Ázsia és Észak-Amerika illetve az Európa és Ázsia közti forgalom lenne, ugyanakkor a leggyorsabban az Ázsián belüli, a kínai belföldi és az Ázsia és Észak-Amerikai cargo-áramlás fejlődik.
Az erősödő forgalomnak megfelelően bővül a flotta is. A gyártó 840 újonnan készülő teherszállító és 1330, utasszállítóból átalakított cargo-gép belépésére számít a következő húsz évben. Az új gépek közül 590 lenne a 80 tonnánál nagyobb kategóriás teherszállító, 190 milliárd dollár értékben, és 250 a közepes, 40-80 tonnás, 50 milliárd értékben. A gyári új gépek hetven százaléka lenne olyan kifejezetten óriás vagy nagy áruszállító, mint a 747-8-as vagy a 777-es.
Érdekes ezen a ponton a vetélytárs Airbus prognózisaival összevetni a Boeing előrejelzését: az óriásgépek kategóriájában az amerikaiak a teherszállítóknál jeleznek erősebb piacot, az európaiak az utasszállítóknál. vagyis minden gyártónak maga felé hajlik a jövőképe.
A Boeing új 747-eseiből a teherszállítók viszonylag ütemesen fogynak, az utasszállítók jóval kevésbé. Az Airbusnak ebben a szupernagy kategóriában kifejezetten cargo-változatú gyári típusa nincs: a világ legnagyobb utasszállítója, a 380-as a felső fedélzet fix padlója miatt ugyanis nem tud igazi teherszállítóként megjelenni a piacon, ellentétben a 747-essel, amelynek kinyitható orr-része is hatalmas előny.
Az Airbus A350-esnek még nem tervezik a cargo-változatát, a legnagyobb, gyári újként leszállítható tehergépe az európaiaknak tehát az A330-as, amely a vetélytárs 777-esnél is jóval kisebb kapacitású. Ez is érthetővé teszi tehát a Boeing érzékelhető erős önbizalmát a teherszállítás világának prognózisaiban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!