IATA Travel Pass utasoknak, lesz-e elég gép vakcináknak?

iho/repülés   ·   2020.11.24. 09:00
P1220236_rs

Globális hálózat karanténmentes utazáshoz. Vakcina-szállítás: nem elég a szárazjég. Egyedi gépek, magyar A330, fehérorosz Il-62-es: megugranak a szállítási igények.

A határok biztonságos megnyitása érdekében a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség hamarosan kibocsátja az úgynevezett IATA Utazási Engedélyt (Travel Pass), amely megbízhatóan igazolja, hogy hordozója átesett a szükséges teszteken.

„Ma a határok dupla zár alatt vannak – hangzik a IATA szerkesztőségünknek is megküldött közleménye - a tesztelés az elsőrendű kulcsa a karantén-mentes nemzetközi utazásoknak”, de ehhez, figyelmeztet az anyag, a tesztelés és a hozzá kapcsolódó információs hálózat kiépítésére van szükség. A kormányok feladata, hogy igazolják a tesztek hitelességét és az Utazási Engedély tulajdonosának személyazonosságát, a légitársaságok kell, hogy megfelelően tájékoztassanak a teszt-követelményekről, és igazolják, hogy az illető utas megfelel az utazási feltételeknek. A laboratóriumok adnák ki a digitális igazolásokat, amelyeket a kormányok is elismernek, és maguk az utasok kell, hogy az Engedéllyel igazolják a teszteléssel kapcsolatos információkat a légitársaságoknak és a határőrizeti szerveknek.

IATA Travel Pass: egyszerű határátlépés

Hogy a rendszer működjön, ahhoz tehát globálisan elfogadott egészségügyi követelmények, ugyancsak bejegyzett tesztelési és oltási központok szükségesek, olvasható a közleményben.

Ugyancsak az IATA figyelmeztetett korábban arra a nehéz feladatra, ami a légiközlekedésre hárul az oltóanyagok szállításában, és amit a szervezet röviden úgy foglalt össze, hogy „8000 teherszállító Boeing 747-esnek megfelelő légi kapacitás szükséges” ahhoz, hogy a COVID-járvány visszaszorításához szükséges vakcinamennyiséget sikerüljön a rendeltetési helyekre szállítani, ezt konkretizálta a DHL, amely szerint a tízmilliárdnyi adag szérumhoz, ami 200 ezer palettányi rakományt tesz ki, 15 ezer cargojáratra lenne szükség, már ha feltételezzük, hogy az első „adag” után nem lesz szükség újabb oltóanyag-mennyiségre.

Az Aviation Week szerint ehhez a feladathoz képest súlyos a nemzetközi légi fuvarozók kapacitáshiánya. Mivel a nagy hatótávolságú légiközlekedés visszaszorult, rengeteg padlószint alatti raktér esett ki a forgalomból, és ezt a társaságok csak részben tudják ellensúlyozni a cargo-repülések növelésével – vagy akár, tegyük hozzá, az utasszállítók beállításával erre a feladatkörre. Ugyancsak nem lesz egyik pillanatról a másikra elégséges cargo-flotta az amúgy egyre nagyobb számban átalakításra váró korábbi utasszállítókból. Az elemzés szintén IATA-adatokra alapoz: augusztusban 12 százalékkal felfutott, de szeptemberben nyolc százalékkal volt a globális áruszállítás alatta az előző évinek. Ugyanakkor a hozzáférhető tehertér-kapacitás a 2019 szeptemberihez képest egynegyedével csökkent.

Utasszállító széksorok nélkül: mélyhűtésre nem alkalmas

Fel sem mérhető, mekkora tömegű oltóanyagot kell honnan hová továbbítani, ráadásul nem csak egyféle vakcináról van szó. A sokat emlegetett Pfizer féle szer például csak mélyhűtésben szállítható, amire vannak specializált cégek, de ezekre nyilván hatalmas nyomás hárul. Sokan mondják, hogy szárazjéggel lehet megfelelő hőmérsékleten tartani a vakcinákat, de a szárazjég veszélyes árunak minősül, és nem lehet korlátlan mennyiségben a fedélzetre vinni. Inkább valószínű hűthető konténerek használata, de ezek nyilván csak dedikált teherszállítókon vihetők. Egy szeptemberi felmérés szerint a társaságok többsége alkalmas mínusz húsz fokig biztosítani a szállítmány hőmérsékletét, de csak kevesebb, mint tíz százalék vállal mínusz nyolcvan fokos mélyhűtést a vakcináknak.

Mindeközben az oltóanyagok terjesztése a jelenleginél jobb digitális rendszert feltételez, amely révén a teljes szállítási lánc koordináltabban működhetne, és jobban nyomon lehetne követni a szállítmányok mozgását. Ebben az elemzés szerint a teherfuvarozás az elmúlt években lemaradt az utasszállító ágazattól, de épp a Covid-19 vakcinák lehetnek a katalizátorai a fejlesztésnek – állítja a nemzetközi portál.

A magyar A330 is a vírus miatt volt sürgős? (Fotó: Kővári László)

Korábban jeleztük: feltételezhető, hogy a magyar kormány viszonylag váratlan lépése, az A330-200F teherszállító beszerzése is összefügghet az oltóanyagok szállításának szükségességével. Ugyanakkor más jelek is mutatják, a cargo-kapacitás iránt várható igényt, amely a jelek szerint még meredekebben ugrik meg, mint tavasszal, amikor maszkok és lélegeztető gépek beszerzése volt soron.

A Pfizer szerint a DHL, a FedEx és a UPS lesz az Egyesült Államokban fő partner a szállításokra. Más elképzelések szerint a 65 ezer tonnára becsült (első hullámos) oltóanyag jelentős részét kénytelenek lesznek hajókon továbbítani, miközben a gyártók arra is számítanak, hogy napi igények szerint kellene eljuttatni a vakcinát egyes, a járvány által különösen súlyosan érintett övezetekbe. Számítani kell arra, hogy a légi teherfuvarozás vezető cégei mellett a második és harmadik vonal gépeit is igénybe kell venni, de kérdés, hogy ez az állomány eleget tud-e tenni az oltóanyag-szállítás hatósági feltételeinek.

Amikor a legöregebbekre is szükség van: Il-62-es mint teherszállító (fotó: airlinerwatch.com)

Például nem kizárt, hogy összefügg a szállítási igények várható megugrásával egy egészen furcsa hír is, miszerint egy fehérorosz társaság, a Rada Airlines, a meglévő mellé egy második IL-62-est is beállít teherfuvarozásra, ezek a négy farokhajtóműves szovjet gyártmányok gyaníthatóan a jelenlegi globális cargo-flotta legöregebb gépei közé tartoznak, és a típus utolsó forgalomban tartott példányai.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Katonai repülés

Elment az utolsó Puma is

MTI/iho   ·   2021.01.24. 09:10

Végső búcsút vettek szombaton Budapesten a 97 esztendős korában, december 30-án elhunyt Frankó Endre nyugállományú főhadnagytól, aki a legendás 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótája volt.