Így lesz akadálymentes a 3-as metró

iho/vasút   ·   2018.04.22. 13:45
kerekesszek_akadalymentesites_kislid

A rossz elnyeri méltő büntetését, a jó győzedelmeskedik. Bár sok minden, ami abszurdumnak tűnik, hajlamos megvalósulni, a metrófelújtás végül is kivétel lesz: mégis a teljees vonalon megtörténik az akadálymentesítés, miután a városvezetés az érintett érdekvédelmi szervezetekkel és az EU-val újratárgyalta a projekt tartalmát, illetve támogatását.

Nézzük sorba az eredetileg is akadálymentesítéssel érintett, illetve az ebből majdnem – de végül mégsem – kimaradó állomásokat!

Kőbánya-Kispest: Az állomás akadálymentesítése a KöKi-terminál építésével párhuzamosan megtörtént, már csak a MÁV-területek felé nem lehet eljutni akadálymentesen, ezt a problémát viszont az állomás már tervezett átépítése kezelni fogja, akkor a vasúti peronokon, illetve a vasúti és a BKV-terület közötti szintkülönbségváltásnál is megépülnek a felvonók. Megjegyezendő, hogy a komplexum átépítése előtt csak egy helyen volt szintkülönbségváltás az utasforgalmi létesítményben, de a KöKi-terminál építésekor a város felőli bejárati szint magasabbra került, így ma a metró feletti utasfolyosó lényegében kakukktojás az alacsonyabb szintmagasságával.

Határ út: A metróperonok és az aluljáró galériaszintje között felvonók épülnek, az aluljáró és a felszín közötti akadálymentesítés később, az aluljáró már tervezett rekonstrukciójával együtt valósul meg.

Pöttyös utca és Ecseri út: A két állomáson ugyanaz a helyzet, ideiglenesen korlátliftek épülnek a metróperon bejárati előterei és a felszín között, nagy könnyebség, hogy itt nincsenek aluljárók. A végső megoldásra, ami rámpa, felvonó, vagy ferde pályán üzemelő felvonó lehet, 2023-ig várni kell, akkora viszont meg kell valósulnia. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy forrást kell találni az állomásonként megközelítőleg 600 millióba kerülő beavatkozásokra, ezt a metrófelújítás kerete továbbra sem tartalmazza.

Népliget: A metrófelújítás keretén belül a metróperonok és az aluljáró között épülnek felvonók, a felszín és az aluljáró között az aluljáró rekonstrukciójára kell várni vele.

Nagyvárad tér: Teljeskörű akadálymentesítés, külön felvonók a peron és a galériaszint, valamint a galériaszint és a felszín között.

Klinikák: A metrórekonstrukció keretében ferdepályás felvonó épül a meglévő mozgólépcső-lejtaknában, költsége mintegy 600 millió forint. Megjegyezendő, hogy a három rendelkezésre álló mozgólépcsőből így csak kettő marad, a ferdepályás felvonó a harmadik mozgólépcső terhére valósul meg, ez a mozgólépcsők főjavításánál okozhat majd problémákat.

Corvin-negyed: A peronszint és az aluljáró között ferdepályás,az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épül. A felújítás költségelőirányzata nem tartalmazza, a becsült, mintegy 900 millió forintos beruházásra forrást kell találni.

Kálvin tér: Az aluljáró és a felszín között már megépültek a felvonók, a peronszint és az aluljáró között ferdepályás felvonó épül a meglévő mozgólépcső-lejtaknában, a jelenlegi négy mozgólépcsőből három marad. Többletforrás bevonása szükséges, mintegy 670 millió forint értékben.

Ferenciek tere: Az aluljáró és a felszín között korábban már megépült a felvonó, a peronszint és az aluljáró között ferdepályás felvonó épül a meglévő mozgólépcső-lejtaknában, egy meglévő mozgólépcső terhére, a metrófelújítás keretében. A szükséges többletforrás, mintegy 650 millió forint értékben még nem áll rendelkezésre.

Deák tér: A felszín és a metróperon között közvetlen felvonó épül, melyet a metróprojekt költségelőirányzata tartalmaz. Az aluljárószint alatti elosztószint akadálymentesítése a MillFAV rekonstrukciójával egyidőben, annak költségkeretének terhére épülő felvonóval valósul meg. A köztes időszakban a metróállomás és a MillFAV közötti akadálymentes átszállás a kisföldalatti korlátliftjének segítségével valósulhat meg.

Arany János utca: Ferdepályás lift épül a meglévő lejtaknában az egyik meglévő mozgólépcső terhére, a rekonstrukció keretén belül, de a mintegy 650 milliós többletköltség fedezete még nem ismert.

Nyugati pályaudvar: Az eredeti tervek itt közvetlen felvonókat tartalmaztak a felszín és a peronszint között, de most viszgálják a ferdepályás felvonók beépítésének lehetőségét. Az ebből eredő megtakarítást feltehetően a más állomásokon tervezett, de fedezettel még nem rendelkező ferdepályás felvonók építésére szándékoznak fordítani. A déli lejtakna négy mozgólépcsővel rendelkezik, az egyik terhére a ferdepályás felvonó megépíthető. Az aluljáró rendelkezik akadálymentes kijáratokkal (rámpákkal), de igény esetén felvonó is építhető, ennek helye a volt Skála-áruház előtti terület.

Lehel tér: Az aluljáró akadálymentes, a peronszint és a galéria között felvonó épül a metrófelújítás költségkeretébe betervezetten.

Dózsa György út: A metróperonok és a felszín között jelen projekt keretében felvonók épülnek, melyek – lehetőség szerint – az aluljárószinten is megállnak. A mintegy 800 millió forintos többletköltségre jelenleg nincsen keret.

A Dózsa György úti állomás látványterve (forrás: BKK)

Árpád híd: A metróperonok elérése az aluljáróból jelenleg akadálymentes, az aluljáró akadálymentesítése már projekt keretében zajlik majd le.

Forgách utca és Gyöngyösi utca: A peronszint és a felszín között közvetlen felvonók épülnek, a metrórekonstrukció költségelőirányzatának megfelelően.

Újpest-Városkapu: Nincsen teendő, a vasúti projekt keretében megvalósult a mindhárom releváns szintet érintő felvonó.

Újpest-Központ: A peronszint és a felszín között felvonó épül a metrófelújítás költségkeretébe betervezetten.

Itt a vége, fuss el véle! Az itt felsorolt beavatkozások a korábban megjelent félszívű megoldások tükrében mindenképpen vállalhatónak tűnnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.