Ikarus 293, a leghosszabb magyar busz

Ács Attila   ·   2022.05.10. 18:35
Ikarus293_cimlap

Bemutatkozott a BKV saját építésű duplacsuklósa.

A duplacsuklós buszok a nyolcvanas években jelentek meg a nagyobb gyártók kínálatában, egyfajta olcsóbb, alternatív lehetőségként azon városoknak, ahol anyagi vagy egyéb okokból nem tudtak vagy nem akartak villamosvonalat építeni, viszont szükség volt nagy befogadóképességű járművekre. Európában inkább csak amolyan kuriózum jelleggel vannak jelen néhány városban a mai napig; van ahol nem váltak be, máshol éppen most szavaztak nekik bizalmat, de például több dél-amerikai metropolisz gerincvonalain is ilyeneket járatnak, zárt pályán, tényleges és állandó metrópótlóként.

A duplacsuklós Ikarus a BKV kelenfüldi buszgarázsában. A képre kattintva galéria nyílik! (fotó: Ács Attila)

Az Ikarus a nyolcvanas években élte a fénykorát, rengeteg féle buszt gyártott nagy mennyiségben, nem maradhatott ki a kínálatból a duplacsuklós sem, ami a 293-as típusszámot kapta. A több mint 22 és fél méter hosszú járműből azonban csak egyetlenegy készült: a budapesti és a pécsi próbafutások során nem voltak kedvezőek a tapasztalatok; a 184 kilowattos Rába motor gyengének bizonyult, de – talán a szokatlan hossz és a két csukló miatt – a tesztsofőrök a busz vezethetőségére is panaszkodtak. A típusra végül nem érkezett megrendelés, a protót pedig Teheránba tudták eladni, már egy erősebb, 280 lovas MAN motorral (és az emiatt előrébb helyezett második ajtóval).

Sokáig abban a hitben élt mindenki, hogy a buszt 2008 környékén leselejtezték és szét is vágták, néhány éve azonban kiderült, hogy ugyan már valóban nem közlekedik, viszont technikatörténeti érdekességként megőrizték és nem is akarnak tőle megválni, így a busz hazahozatalára semmi esély nem volt.

A BKV-nál időközben az a döntés született, hogy építenek egy replikát, hiszen bár a típus a budapesti közlekedésnek egyáltalán nem volt meghatározó szereplője, mégis csak egy kuriózumról van szó, ami valószínűleg nagy érdeklődésre tarthat számot, no meg a 200-asok is gyorsan fogynak az állományból, a jövőben egyre kisebb lenne a lehetőség egy ilyen projekt kivitelezésére.

Két, az eredeti 293-assal megegyező évjáratú, tehát 1988-as Ikarus 280-ast választottak ki erre a célra: az egyiket a második ajtó előtt vágták el, ebből lett az első és a második utánfutó. A másik kocsinak a komplett első („gépes”) részét használták fel, így állt össze a szerelvény.

Anyagi, illetve egyéb okokból a másolat néhány ponton eltér a gyári eredetitől, a legfeltűnőbb változás talán, hogy az első csukló is királycsapos kivitelű (bár egy némileg hosszított, áttervezett változat), míg az eredetin golyóskoszorús volt. Maradt az donorként szolgáló busz D10-es motorja a ZF váltóval, ez ugye az eredetiben D2156-os volt Voith-tal. A további kisebb eltérések megkeresését az olvasóra bízzuk, a galériában elhelyeztünk néhány eredeti gyári felvételt is.

Túlméretes jármű révén az Ikarus 293 (egyelőre) közúti forgalomban nem fog utasokat szállítani, nyílt napokon, esetleg egyéb kiállításokon lehet majd megtekinteni. Érdekesség, hogy nem ez a BKV első duplacsuklós busza: tavaly egy Van Hool AGG300-ast játszóbuszként vettek állományba a Dél-Pesti Divíziónál.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek