Il–76-os gyártósor Oroszországban
A határidő szoros, a szándék – orosz módra – egyértelműen meghatározott: újjá kell éleszteni a stratégiai szállító repülőgépek hazai gyártását. Az Il–76-osokat ugyanis jelenleg a taskenti TAPO-gyárban építik, és miután az üzbég kormány nem adja át a gyár irányítását az orosz állam ellenőrzése alatt álló United Aircraft Corporationnek, így az alacsony ütemű gyártás is hamarosan befejeződik, a gyár január elsejével bezár. Oroszországnak viszont szüksége van a saját légi szállítási kapacitásának bővítésére, s nem mellesleg üzletet is szimatol a jól bevált, a világ legelmaradottabb részein is üzemelni képes típus modernizációjában és gyártásában.
Idén Taskentben egy jordán megrendelésre épült Il–76MF változat készült el, mely a Jordan International Air Cargo flottájába került. A TAPO-gyártotta két utolsó gép Il–76TD–90VD változatú lesz, s az orosz Volga-Dnepr cargotársaság állományát gazdagítja majd.
Az UAC tervei szerint az orosz gyártósoron Il–76MD–90A (Il–476 néven is ismert) továbbfejlesztett gépek készülnek majd. A gép sárkányszerkezete megegyezik a régebbi típusokéval, az Il–76MD erősen átépített változatának tekinthető. A törzs mérete megegyezik, de új, megerősített szárnyak, 14,5 tonna tolóerejű Advigatel PS–90A–76 hajtóművek és persze modern, digitális pilótafülke kerülnek a gépre (Kupol-3 digitális avionikai rendszer, GPS-Glonassz kettős navigációs rendszer és színes TFT LCD-kijelzők). A tervek szerint az orosz gyártású Il–476-osok hasznos terhelése 50-ről 60 tonnára nőhet, a hatótávolság pedig 27 százalékkal növekszik meg, míg az új hajtóművek 18 százalékkal kevesebb kerozint fogyasztanak majd. Az új, erősebb szárny miatt a komplett sárkányszerkezet élettartama 15 százalékkal nőtt, míg tömege 2 tonnával csökkent. A gép maximális felszállótömege 195 helyett 210 tonna: ez új, megerősített futóműveket és futóbekötési pontokat is igényel.
A prototípus és a földi törőpéldány az UAC-ellenőrizte uljanovszki Aviastar-SP gyártósorán készül el. A proto Il–476 a tervek szerint még idén októberben elkészülhet, a törzset már összeszerelték és a szárny is a helyén van. Jelenleg a hátsó rámpát, az ajtókat, a futóművek kábelezését és az üzemanyagrendszert építik a gépre. Az első felszállást 2012 elejére időzítik. Ha minden rendben lesz, akkor a sorozatgyártás akár 2013–2014-től megindulhat. Az orosz megrendelésekre számítani lehet: a légierő 2020-ig szóló fejlesztési terveiben is szerepel az Il–476-osok vásárlása. Az első elképzelések 38 gépről szóltak, de eddig megrendelést még nem írtak alá. Az UAC szerint komoly esély nyílik az exportálásra is, hiszen India hat légiutántöltő repülőgépet vásárolna (az indiai légierő jelenleg is használ Il–78 Midas tankergépeket, melyek az Il–76-osok átépített változatai), illetve Kína is érdeklődését fejezte ki egy eredetileg még 2005-ös tervezett megrendelés felmelegítésére: itt 38 Il–76-osról volt szó.